Klimat.

2018-02-07 10:52
Resenärer kliver på SJ:ss nattåg vid Abisko Östra.  Bild: Capri Norrman
Resenärer kliver på SJ:ss nattåg vid Abisko Östra. 

Fler åker nattåg – nu rustar SJ upp sina sovvagnar

Intresset för att åka nattåg i Sverige ökar. För att möta efterfrågan genomför SJ nu ett omfattande upprustningsarbete av samtliga sovvagnar. Samtidigt planeras en utökning av avgångarna till Jämtland.

Renoveringen av SJ:s 56 sovvagnar ingår i den investeringsplan som bolaget presenterade i början av 2017. Av de totalt nio miljarder kronor som satsas på tågtrafiken har 150 miljoner kronor öronmärkts till upprustningen av samtliga ligg- och sovvagnar.

– Det blir en totalgenomgång av de vagnar som trafikerar våra nattågslinjer, säger SJ:s presschef Niclas Härenstam och berättar att de nya vagnarna kommer att börja rulla ut framåt senhösten.


Prenumerera på ETC:s Klimatnyhetsbrev

 

Upprustningen innebär bland annat att ytskikt och textilier byts ut samtidigt som det tekniska gås igenom så att exempelvis ventilation och duschar fungerar som de ska.

En ny Sifo-undersökning utförd på uppdrag av SJ visar att intresset för att åka tåg i Sverige har ökat markant den senaste tiden. Framförallt har det blivit allt populärare att färdas just nattetid. Enligt underökningen har nattågsbokningar norrut till de svenska skidorterna under januari–mars ökat med tio procent jämfört med samma period i fjol.

– Det här är väldigt glädjande av många skäl. Inte minst är det en vinst för miljön om fler väljer tåg framför flyg, säger Härenstam.

Stod under nedläggningshot

Han medger dock att det för så sent som för några år sedan såg betydligt mörkare ut för nattågstrafiken. Det gällde bland annat linjen mellan Stockholm och Malmö som, på grund av den låga biljettförsäljningen, stod under nedläggningshot.

– Vi förlorade pengar år efter år, men så gjorde vi en kraftsamling tillsammans med regionen i Skåne där vi helt enkelt var ärliga och sa att om vi ska ha det här nattåget så måste resandet öka. Regionen svarade upp väldigt bra genom att göra nattåget till förstahandsval för anställda som behövde resa till Stockholm för att delta i möten eller konferenser. Även många företag hakade på, vilket ledde till att beläggningen på våra Malmötåg ökade med 100 procent, säger Härenstam.

Daglig nattågstrafik

Även linjen till Jämtland har gått med förlust. I april 2016 drogs den dagliga nattågstrafiken in för att sedan dess bara ha varit igång under högsäsong. Men i september förra året gav regeringen Trafikverket i uppgift att upphandla daglig nattågstrafik från och med 1 juni i år.

– Upphandlingen är inte klar ännu, men vi hoppas förstås att det blir vi som får köra tågen, säger Härenstam.

Han har goda förhoppningar om att intresset för natttåg bara kommer fortsätta att öka, och att upprustningen av sovvagnarna kan bidra till den uppåtgående trenden.

– Jag tror det kommer att ha en jättestor betydelse. Tågen ska ju jämföras med hotellrum, och då måste vi ha vagnar som är bekväma, fräscha och som man tycker är mysiga att vara i.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

SJ:s nattåg

SJ har totalt 56 sov- och liggvagnar. Dessa trafikerar linjerna Stockholm – Jämtland, Östersund – Duved/Åre och Stockholm – Malmö.  

På uppdrag av Trafikverket trafikeras även Göteborg/Stockholm – Luleå/Kiruna/Narvik (då med Trafikverkets vagnar).

Biljetter till nattågen finns i tre olika prisklasser: Första klass, andra klass och ekonomiklass. Första klass innebär en sovkupé med en till två bäddar, andra klass innebär en sovkupé med två-tre bäddar och ekonomi består av sex bäddar i varje kupé.