Kevin Anderson påminner om att Preems huvudsakliga verksamhet handlar om att tillverka fossila bränslen för bilar, och menar att det är tveksamt om ens tillverkning av biobränslen kan göra Preems verksamhet hållbar.
– Tillgången till biomassa är begränsad även i Sverige. Att som Preem föreslår, omvandla denna knappa resurs till bränsle, i en otroligt ineffektiv process, för att tanka den i en 2 000 kilos Volvo som transporterar 80 kilo människa några få kilometer till mataffären, är ett fruktansvärt resursslöseri, som låser fast oss i ett föråldrat transportsystem.
Måste stängas ned
Enligt Kevin Anderson finns inget utrymme alls att expandera verksamheten i Lysekil om Sverige ska uppfylla sina åtaganden i enlighet med Parisavtalet. Istället bör arbetskraften och kompetensen i företaget tas tillvara i den gröna omställningen.
– Med tanke på att det redan existerande raffinaderiet måste vara nedstängt senast 2035 om klimatmålen ska nås, så finns det ingen rimlig anledning att tillåta en expansion. Den planerade utbyggnaden skulle behöva stängas redan efter två–tre år av samma anledning, säger Kevin Anderson.
Domstolens yttrande och regeringens kommande beslut i målet har stor betydelse internationellt, menar han.
– Sverige betraktas fortfarande som ett progressivt land och har större inflytande i omvärlden än invånarna kanske tror. Om utbyggnaden tillåts är det en riktigt dålig signal till svenskarna och resten av världen att Sverige inte bryr sig om klimatförändringarna och Parisavtalet.