Hoppa till innehållet

Inrikes

Privatisering har gjort busstrafiken dyrare

Kostnaden för kollektivtrafik har ökat rejält sedan början av 2000-talet.
Kostnaden för kollektivtrafik har ökat rejält sedan början av 2000-talet. Bild: Bild: Shutterstock

Dagens ETC

Upphandling av kollektivtrafik sker framför allt för att pressa priserna – men istället verkar det vara tvärt om. En ny studie från Linköpings universitet visar att upphandling har bidragit till att busstrafiken blivit allt dyrare. ”Det finns helt klart sådant i upphandlingssystemet som leder till onödiga kostnader”, säger Helene Lidestam, biträdande professor i produktionsekonomi på Linköpings universitet.

Kostnaden för kollektivtrafik har ökat rejält sedan början av 2000-talet. Då var den totala driftskostnaden för kollektivtrafiken i Sverige 13 miljarder kronor – femton år senare har siffran stigit till 36 miljarder kronor. Bara mellan 2011 och 2015 ökade kostnaderna med nästan sex procent per år, samtidigt som resandet inte ökade i alls lika hög grad, enligt Sveriges kommuner och landsting. Inte heller utbudet har ökat i lika stor utsträckning.

Nu visar en studie från Linköpings universitet att en anledning till den allt dyrare kollektivtrafiken är upphandling. I alla fall när det gäller busstrafik, som också utgör den största delen av kollektivtrafiken.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser