Hälsa.

2018-07-02 11:45
För att njuta av sommaren och semestern gäller det att sänka sina krav och förväntningar, menar Torbjörn Åkerstedt, professor vid stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet. ”Ta bort kraven, dra ned på onödiga möten, aktiviteter och resor.” Bild: Hasse Holmberg/TT
För att njuta av sommaren och semestern gäller det att sänka sina krav och förväntningar, menar Torbjörn Åkerstedt, professor vid stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet. ”Ta bort kraven, dra ned på onödiga möten, aktiviteter och resor.”

Så blir du kvitt stressen på semestern

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Brukar du känna dig stressad på semestern?

Ida Öberg, 38, lärare, Göteborg

– Det beror på hur man menar, om man är stressad för att man tänker på jobbet eller för att man planerar in för mycket på sin ledighet. Jag har lite svårt att släppa jobbet. Eftersom jag är lärare har jag så himla mycket att göra i slutet av terminen och sedan ska man tänka på allt som ska planeras och göras när nästa termin ska börja igen, och det kan vara väldigt stressande. Det är svårt att sluta tänka på. Men jag är inte stressad över att åstadkomma så mycket som möjligt när jag är ledig. Jag läser och passar på att läsa skönlitteratur och bada i havet. Jag vill helst inte göra så mycket.

Björn Röjgren, 34, tv-spelsutvecklare, Stockholm.

– Ja, det brukar jag faktiskt. Det är så många grejer man planerar in att man ska göra. Det är väderrelaterat också, man ska till stranden och planerar och packar och sedan kanske man är iväg i en timme bara. Vi reser bort till familjen och det kan också vara stressigt. Jag gillar nog mer mina vanliga rutiner. Och det krävs en startperiod på semestern för att kunna börja koppla av, två veckor känns stressigt för mig, men fyra veckor är gött. Jag gillar att läsa böcker, träna, spinning, försöka vara i naturen.

Anders Eklund, 53, affärsutvecklare, Helsingborg.

– Nej, jag är inte stressad när jag har semester. Det är något jag helt enkelt ställer in mig på, att njuta av min ledighet och ta tillvara på den. Det gör jag genom att vara med familj och vänner, hitta på roliga grejer, äta god mat och laga god mat. Jag försöker vara utomhus så mycket som möjligt.

Marjorie Torrijo, 38, kontorsansvarig, Tullinge.

– Nej, det gör jag inte. Det är för att vi brukar åka till Spanien. Då är man inte hemma och det innebär att det inte är så många måsten. Jag brukar koppla av med att bada, sola, sova och dricka drinkar.

Fredrik Hedin, 48, sjökapten, Stockholm.

– Nej, egentligen inte. Det är mer att jag stressar väldigt mycket inför semestern, när saker och ting ska avslutas och allt ska stämmas av på jobbet, det gör mig väldigt trött. Men sedan när jag väl är ledig är jag inte stressad. Jag tror att det är för att jag är så väldigt trött den första veckan att all stress försvinner sedan. Men det dröjer såklart ett tag innan man varvat ner. Jag gör inget speciellt, är på landet, gör sådant jag vill och tycker det är skönt att bara inte tänka på jobbet.

Anneli Öhrlund, 49 år, redovisningskonsult, Norrköping.

– Inte på semestern, nej. Jag sätter inte för många krav och känner inte att jag behöver fylla semestern med massor av kravfyllda saker att göra. Jag vill ta dagen lite som den kommer. Jag tar det lugnt och lyssnar på en ljudbok. Sätter mig ner och tittar på vattnet om det finns något, tar promenader, gör sådant jag mår bra av.

Tips för en stressfri semester

1. Sänk kraven

Ha inte för höga krav och förväntningar på semestern. Sänk i stället ambitionsnivån och ta dig tid att bara vara, för dig själv eller tillsammans med familjen eller med andra. Ta dig tid att vara spontan.

2. Planera inte in för mycket

Många vill göra så mycket som möjligt under ledigheten, vilket är något som kan ge upphov till stress. Det är bättre att planera in några få saker som du verkligen vill göra och som känns rimliga att hinna med.

3. Gör bara det du/ni vill göra

Tänk efter om du/ni vill resa runt och hälsa på släkt och vänner eller om det snarare känns som ett måste. Dra ned på onödiga aktiviteter, resor och möten. Gör bara det som känns bra och som du/ni verkligen vill göra.

4. Ta tid för vila och avkoppling

För att återhämta sig från arbetsperioden är det bra med vila. Det kan för vissa vara att bara ta det lugnt och sova länge och mycket  eller äta långa frukostar, för andra kan det vara att röra sig mycket, åka till stranden, snickra på huset, läsa böcker.