Hoppa till innehållet

Inrikes

Kritikstormen rinner av Oatly – säljer lika mycket som förut

Bild: Bild: Hossein Salamazadeh

Dagens ETC.

Oatly vill förändra världen med havremjölk. Men det progressiva varumärket börjar fläckas. Nyheten att omdiskuterade Blackstone är ny delägare har väckt massiv kritik. Oatly själva menar att de förvandlar ”bruna” pengar till gröna, men många lojala kunder väljer att bojkotta. ”De står för så mycket som vi aktivt jobbar emot”, säger Oscar Villata som äger Kaffebaren i Malmö.

Sedan mitten av 00-talet har svenska Oatly profilerat sig som ett progressivt, kaxigt och medvetet företag. Med en affärsidé av havrebaserade produkter har de slagit sig in som ett hållbart alternativ till mejerinäringen, inte utan kontroverser med Arla och stämningar från LRF.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från
Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från
Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från
Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser
00:00 / 00:00