Hoppa till innehållet

Inrikes

Kollektiv bestraffning

Trots att forskningen är tydlig med att höjda    biljettpriser har åtminstone en bromsande effekt på kollektivtrafikresandet, har det politiska styret i flera regioner höjt priserna mångdubbelt jämfört med konsumentprisindex.
Trots att forskningen är tydlig med att höjda biljettpriser har åtminstone en bromsande effekt på kollektivtrafikresandet, har det politiska styret i flera regioner höjt priserna mångdubbelt jämfört med konsumentprisindex. Bild: Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Dagens ETC.

Trots vackra ord om hållbara städer blir det allt dyrare att åka kollektivt i landet. Medan höjda biljettpriser ofta finansierar ökade driftskostnader, drar de privata buss- och tågbolagen in hundratals miljoner i vinster.

Den svenska kollektivtrafiken hör till de mest avreglerade i världen. I de flesta andra länder drivs tunnelbanor och bussar med olika typer av offentliga monopol, men i Sverige är de största aktörerna i dag helt privata. En mängd trafikföretag, antingen upphandlade av kommuner och landsting eller också helt kommersiella, har vuxit fram sedan alliansregeringen 2012 öppnade upp för fri etablering av kommersiell kollektivtrafik. Och på vältrafikerade linjer har det gått att tjäna stora pengar. Liksom på att höja biljettpriserna.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka

Från

Provläs alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Avsluta när du vill.

Betala per månad – halva priset

Från

Du får halva priset första månaden. Avsluta när du vill.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser