Hoppa till innehållet

Ledare

Johan Ehrenberg: Klarar vi av att rädda våra städer när fossilt kraschar?

Johan Ehrenberg
Bild: Gunilla Welin

Dagens ETC.

Superblocks är en kompromiss som förändras, istället för stenhårda gränser öppnar man upp för ett annat resande, en annan rytm.

Det här är en ledare från Dagens ETC.
Ledarsidan är oberoende med röd och grön politisk färg.

Alla som rest Interrail och fått se några av Europas huvudstäder, upptäcker idag, när man som äldre gör om resan, att städerna är desamma. Livliga, bullrande, på kvällen fylla av ljus och människor som vandrar. Och om man är i rätt stad, Köpenhamn, Paris eller Barcelona, ja, då kan man med reseminnen från många decennier plötsligt inse att förändringen är i gång. I Paris av alla förstoppade trafikstäder går det plötsligt att gå igen. I Köpenhamn cyklar man sedan länge alldeles för snabbt. Och i Barcelona, där det rutiga kvartermönstret gör de flesta vägar enkelriktade. börjar det också uppstå öar av kvarter där människor bor och lever och möter varandra på gatan. Det kallas Superblocks och är helt enkelt det som kallas bilfri gata i svenska städer. Gatorna byggs om så trafiken minskar, parkeringar försvinner och cyklar står uppradade i mängder att låna.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser