Hoppa till innehållet

Kommentar / Maria Sandmon

Släpp taget om fossila annonser!

Dagens ETC

Hur länge till ska ­medier försvara annonsering från bolag som medvetet och under årtionden tonat ner klimat­krisens allvar? undrar klimat­redaktör Maria Sandmon.

När Dagens ETC för två år sedan tog beslutet att stoppa alla fossil­annonser var beslutet unikt. Greta Thunberg, som vid det laget fått miljontals följare, twittrade om ställningstagandet och uppmanade andra mediebolag att följa efter. I januari 2020 tog brittiska The Guardian ett liknande, men inte lika långtgående, beslut. Diskussioner har förts på många andra redaktioner men konkreta åtgärder har i de allra flesta fall uteblivit.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månaders sommarrabatt

Från

Hela sommaren till superpris: 3 mån för 99 kr. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln