Nu planeras ett demonstrationsprojekt som ska ge tillräckligt mycket bränsle för att genomföra kommersiella inrikesflygningar. Forskarna letar finansiering och partners för projektet.
– Våra skogsrester täcker teoretiskt mer än väl behovet, för att med bästa teknik, på ett hållbart sätt, tillverka bioflygbränsle som försörjer både inrikes- och utrikesflyg i Sverige, säger projektledare Fredrik Granberg i pressmeddelandet.
Skogen redan överutnyttjad
David van der Spoel, professor i biologi vid Uppsala universitet, menar dock att skogen i Sverige redan är starkt överutnyttjad och våra ekosystem hårt pressade.
– Om biodrivmedlet ska komma från skogen och vara hållbart måste andelen andra träprodukter minska, säger David van der Spoel.
Vore det inte bra att exempelvis minska tillverkningen av kortlivade träprodukter som pappersmuggar och i stället göra biobränsle av kvistarna?
– I teorin kan man välja att göra det, men det är inte det som är industrins avsikt. Industrin vill höja produktionen, säger han.
David van der Spoel och andra kritiker till biobränslen menar att det är svårt att säkerställa att efterfrågan på biodrivmedel inte driver på för ännu intensivare skogsavverkning. En snabb ökning av skogsavverkningen skulle i sin tur få förödande konsekvenser för den globala uppvärmningen, när trät bränns upp och viktiga kolsänkor försvinner.
– Vi måste minska skogsavverkningen och lagra in mer kol i träd och växtlighet. På så sätt kan vi få ner koldioxidhalten i atmosfären, säger David van der Spoel.
Ett annat argument mot biodrivmedel är att de flesta länder inte har så mycket skogsmark som Sverige, därför kommer den internationella teknikutvecklingen att gå åt ett annat håll än förbränningsmotorer.
En del av lösningen
Erik Furusjö från IVL Svenska Miljöinstitutet, är en av forskarna bakom den nya förstudien. Han understryker att alla slutsatser och beräkningar i studien bygger på ett hållbart uttag av skogsråvara.
– Poängen med att använda inhemska restprodukter är att garantera att det inte förekommer någon skogsskövling och att uttaget sker på ett hållbart sätt med hänsyn även till andra miljömål, som exempelvis biodiversitet, säger Erik Furusjö.
Biobränslen är knappast hela lösningen, men en del av lösningen för flyget som knappast kan elektrifieras inom en överskådlig tid, om ens någonsin, menar han.
– Flygbiobränslen minskar utsläppen med hälften, en stor del utsläpp kommer finnas kvar. Biodrivmedel kommer inte heller kunna täcka hela världens flygflotta. Men det finns inte så många alternativ för flyget. Det är bättre att använda hållbart producerade biobränslen än att inte göra någonting, säger Erik Furusjö.