Den robotiserade framtiden har fått sig en smärre kortslutning. San Francisco, som hittills legat i framkant när det gäller automatiserade leveranser och andra slags gaturobotar, beslöt nyligen att begränsa robotars tillgång till det offentliga rummet.
Hädanefter måste företag som vill släppa ut sina obemannade maskiner på stadens gator söka tillstånd för det. Och sådana kommer bara att ges för speciella områden, främst industriområden med få fotgängare i omlopp. Dessutom kommer tillstånd bara att utfärdas för tester och forskningsändamål, inte för leveranser.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Säkerhet först
Orsaken till att staden nu drar åt skruvarna är den snabba utvecklingen för robotar och andra automatiserade transporter och oron för vad dessas framfart – maskiner som kanske väger ett par hundra kilo – kan innebära för invånarnas säkerhet. Eller som tidskriften Wired uttrycker det:
”Tänk på hur svårt det kan vara för en människa att kryssa fram på en trottoar. Föreställ dig sedan en teknologi på spädbarnsstadiet göra samma sak.”
Utvecklingen för självkörande bud och annat framtidsrelaterat må stöta på patrull på amerikanska västkusten; i Göteborg har stadsbyggnadskontoret nyligen gett Sweco i uppdrag att utreda hur staden kan förberedas för en förarlös framtid.
Plus och minus
Tanken är att titta på tre olika framtidsscenarier: Göteborg år 2035, 2050 och 2070.
– Vi har precis satt igång, så jag har egentligen inga slutsatser att ge dig, säger Björn Carlsson, samhällsplanerare på Sweco.
– Det vi kommer att inleda med är en forskningsgenomgång. Området – alltså interaktionen människa, teknik och stadsbyggande – är inte så utrett. Projektet handlar om att undersöka om staden behöver förändras och om människor också behöver göra det.
– Det kan säkert bli både positivt – att trafiksäkerheten ökar – och negativt – att vi möjligen upptäcker att människors vardag behöver förändras på något sätt.