Hoppa till innehållet

Sverigedemokraterna

11 publicister om Åkessons hårda attack: ”Svaret är mer journalistik”

Bild: TT, Press, Shutterstock (montage)

Dagens ETC

I ett tal på Youtube rasar Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson mot svenska medier, som han bland annat menar agerar som ”proxykrigare”. Detta efter att TV4:s Kalla fakta avslöjat att Sverigedemokraternas anställda driver anonyma trollkonton.

Vad innebär hans utspel för det journalistiska arbetet?

Hur ska medierna svara?

Dagens ETC frågar elva svenska publicister.

Karin Olsson, biträdande chefredaktör Expressen

Karin Olsson

– Det är viktigt att inte gå i Trump-fällan, det vill säga att låta nyheten framstå som en beef mellan TV4 och SD och till slut har man glömt vad allt egentligen handlade om. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månaders sommarrabatt

Från

Hela sommaren till superpris: 3 mån för 99 kr. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser