Pengar för din gamla fossildrivna bil om du köper eller leasar en elbil. Det är principen bakom den nya tillfälliga skrotningspremien på 10 000 kronor som träder i kraft den 20 augusti 2024. Enligt klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) ska subventionen, som ska gälla i ett år, bidra till den gröna omställningen genom att snabba på elektrifiering av den svenska fordonsflottan.
– Men det handlar inte bara om att subventionera elbilar utan det villkoras med att en bil skrotas, poängterar Romina Pourmokhtari under en presskonferens under torsdagen.
Total har regeringen avsatt 250 miljoner kronor som ska räcka till 25 000 stycken premier. Men tydligen vill man från regeringens sida inte ta emot vilka fordonslik som helst. För att få ut en peng ska kärran nämligen först ha blivit godkänd i en kontrollbesiktning, det vill säga vara vara i körbart skick.
– Det ska vara bilar som man har tänkt att använda, inte bilar som ändå skulle skrotas, säger Romina Pourmokhtari.
Varför är det här bättre än, säg, en elcykelpremie?
– En brist med elcykelpremien var att det allra främst rörde sig om att folk som cyklade istället köpte en elcykel. Jag är intresserad av att folk som kör bil ställer under den fossildrivna bilen och istället rör sig fossilfritt, säger Romina Pourmokhtari.
Snål vinst för klimatet
Huruvida premien får en positiv klimatpåverkan tror Sverker Carlsson Jagers, forskare inom internationell klimatpolitik vid GU, beror på vad som händer med bilen som hamnar på soptippen.
– Det är positivt om en bil som bidrar till utsläpp försvinner, men mindre bra om massa material istället används för att tillverka en ny elbil. Så det beror lite på hur materialet från bilen som skrotas används, om det återvinns eller inte.
Enligt beräkningarna i regeringens egen promemoria kommer effekten av skrotningspremien inte bli jättestor, skriver Aktuell Hållbarhet. Förslaget bedöms minska koldioxidutsläppet med 200 000 ton, vilket kan jämföras med att sänkningen av reduktionsplikten som regeringen drev igenom vid årsskiftet förväntas öka utsläppen med hela fyra miljoner ton bara i år.
Sverker Carlsson Jagers håller med om att skrotningspremien i sig förmodligen kommer innebära en relativt liten klimatvinst.
– Som en delkomponent i ett större klimatpaket kan det vara en verkningsfull åtgärd, men inte enskilt. Samtidigt kan man se det som glädjande att den nya regeringen nu gör ett första försök att överhuvudtaget ta klimatfrågan på allvar.