Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: SL ska sköta sitt uppdrag och inte syssla med rasism

Bild: Bild: Mats Andersson/TT

Dagens ETC.

Resenärerna vill ha ett SL som sköter sitt faktiska uppdrag och inte förgiftar den miljö vi måste vistas i, vare sig det är med asbest eller rasism, skriver Syndikalistiska Bussarbetarsektionen i Storstockholm.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Den 30 aug 1988, endast två veckor före valet samma år, samlades SL:s styrelse för att ta ett sista beslut före valet. Den borgerliga majoriteten var  hotad, opinionen lutade åt vänster.  Ordföranden var Stig Dingertz, Moderaterna. Styrelsen beslöt ”att förbudet mot politisk och religiös reklam på SL:s annonsutrymmen undanröjs”, vilket skedde. I valet förlorade man landstings-majoriteten till Socialdemokraterna, Vänsterpartet och Miljöpartiet.

Moderaterna var och är fortfarande det ekonomiskt starkaste partiet i Sverige, tack vare stora privata donationer. Idag har Sverigedemokraterna , svingat sej upp som det näst starkaste. Det är dom två partier i Stockholm som annonserar flitigast i kollektivtrafiken. 

SL är ett folkägt bolag, med ansvar för kollektivtrafiken. Dess uppdrag är att invånarna enkelt ska kunna komma till och från sina arbeten. Inkomsterna för bolaget består till 98 % av biljettförsäljning och skattemedel. Reklamen ger SL ett tillskott på knappt 2%. Den policy SL hade uppställd före 1988 gäller även idag:

”Annonsering får inte förekomma på SL:s reklamytor om den kan uppfattas som stötande eller sedlighetssårande, eller sårande mot folkgrupp.”

Det är en humanistisk och demokratisk värdegrund, och SL har eget ansvar att sätta stopp för vad resenärerna kan uppfatta som sexistisk, rasistisk eller homofob reklam. Att gå till domstol vid varje tvekan skulle kosta pengar både för annonsörerna och SL. Bolaget måste själv avgöra och lyssna på resenärerna, i egenskap av representanter för väljarna. SL har en styrelse som är ansvarig för verksamheten.  

Ordföranden Kristoffer Tamsons, Moderaterna, säger nu att han inte kände till den senaste kampanjen från Sverigedemokraterna. Han menar att det inte är han som fattar beslut om reklamkampanjer, utan opolitiska tjänstemän. Han själv ska bara stå upp för dom lagar och regler som gäller i samhället. Men gör det då, Kristoffer!

Det finns ingen lag som förbjuder rumäner att komma till Sverige, och ingen lag mot tiggeri. Sverigedemokraternas kampanj har inget med humanism att göra, men desto mer med hets mot folkgrupp. Dessutom upplåter SL ytor åt Sverigedemokraterna vid T-Östermalmstorg som inte är avsedda för reklam. Dekalerna med dom absurda texterna satt i tak och på väggar, som fascistoida excesser!    

Resenärerna vill ha ett SL som sköter sitt faktiska uppdrag och inte förgiftar den miljö vi måste vistas i, varesig det är med asbest eller rasism. Kan SL inte ta det ansvaret bör man avstå reklamen och bespara oss nya påhopp på minoritetsgrupper.

Att vänta på tunnelbanan och tvingas konfrontera annonser med bilder eller påståenden, är att bli utnyttjad i sin belägenhet. Dom flesta är tvungna till den för att komma till jobbet (jämför med Arla, som avstått möjligheten att tjäna reklampengar på mjölkpaketen trots monopolställning).  Resenärerna betalar både skatt och månadsavgift för att få tillgång till färdmedlen. Intäkter som betalar Tamssons och hela SL-styrelsens löner för övrigt.

Efter bolagiseringen har de ekonomiska hänsynen helt tagit över i SL. Men när man sett med vilken formlig hysteri Sverigedemokraterna har fått tapetsera T-Östermalmstorg, kan man fråga sej vilka hänsyn som spökar den här gången. Sverigedemokraterna, med tilltagande storhetsvansinne efter stigande opinionssiffror, har fått SL:s välsignelse att framställa romer som sopor, och förklara vilka som vinner nästa val.   

SL:s uppdragsgivare är väljarna i landstingsvalet. 2014 fick Sverigedemokraterna 4,9 procent av rösterna. Drygt 95 procent av resenärerna röstar alltså inte på era favoritannonsörer! Men partiet väcker desto mer anstöt bland dom flesta av oss, därför att partiet inte delar Svea rikes lag om människors lika värde. Gör ert jobb istället för att räkna hur mycket ni kan tjäna på tiggarnas situation! Bidra  konstruktivt till att romska tiggare kan leva och arbeta i sitt hemland. Arbetet för dom fattigaste i Europa är allas ansvar! Så länge det finns tiggare i Sverige ska vi bemöta dom med respekt och vänlighet. Det mår vi alla bättre av.       

Av Sverigedemokraterna och deras järnrörsbeväpnade gren kan vi vänta oss vad som helst. Men problemen blir större om samhället låter sej överrumplas av högerextremerna. Låt inte deras fördomar, lögner eller ekonomisk styrka avgöra vad som är rasism eller inte. När vi låter samhället styras av bara vinstintressen hamnar andra värden i bakvatten, och samhället blir sämre att leva i.  

Under 4 veckor före valet 2014 upplät SL våra bussar för den förra kampanjen från Sverigedemokraterna mot romska tiggare. Syndikalistiska bussförare varslade sitt företag att man vägrade köra de bussarna. Keolis, som ansåg att varslet skulle ligga i 7 dagar som vanligt, stämde bussförarna. I början av nästa år kommer stämningen att prövas i arbetsdomstolen.