Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Klimatbidrag ger rättvis omställning i Sverige

Norra Sverige har drabbats hårt av klimatförändringarna, bland annat smälter toppglaciären Kebnekaise. Debattören föreslår ett klimatbidrag med landsbygdsprofil för att gynna klimatomställningen och motverka utsläpp av växthusgaser.
Norra Sverige har drabbats hårt av klimatförändringarna, bland annat smälter toppglaciären Kebnekaise. Debattören föreslår ett klimatbidrag med landsbygdsprofil för att gynna klimatomställningen och motverka utsläpp av växthusgaser. Bild: Bild: Shutterstock

Dagens ETC.

Med ett klimatbidrag påskyndas det gröna. Men samtidigt skulle över hälften av befolkningen få mer tillbaka än de lagt ut i ökade drivmedelskostnader.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Denna coronasommar har semestrandet i norra Sverige fått ett uppsving. Många har mött fjällvärlden för första gången och fått uppleva en glesbygd med fantastiska naturvärden, till glädje framför allt för de bofasta men också för oss tillfälliga besökare. Och nu är vi mitt uppe i ännu en stor utmaning, nämligen klimatkrisen.

Nordligaste Sverige är den del av landet där klimatförändringen redan slår som hårdast. Toppglaciären på Kebnekaise har smält ner, trädgränsen letar sig obönhörligt uppåt, vintrarna blir kortare och djurlivet påverkas.

En beboelig värld för våra barn och barnbarn kräver att vi lämnar fossilsamhället bakom oss. I  klartext, utsläppen av växthusgaser från bensin- och dieselbilar måste kraftigt minska. även glesbygden måste bidra till omställningen, men vi får inte blunda för att här är förutsättningarna sämre eftersom avstånden är längre och kollektivtrafiken är bristfällig.

Glesbygden brottas också med andra problem, som en åldrande befolkning och en försämrad samhällsservice. Och detta samtidigt som skattetrycket är extremt högt. Nu införs ett skatteminskning på 1 675 kronor/år för människor i glest befolkade kommuner, framför allt i Norrland, men mer insatser behövs.

Hur kan gles- och landsbygden bli vinnare i klimatomställningen? Ett klimatbidrag till varje medborgare kan vara svaret.

Avgift och utdelning kallas förslaget som ligger bakom idén om ett klimatbidrag. Tanken är att utsläpp av växthusgaser från vägtrafiken ska kosta mycket mer så att förorenaren får betala för klimatskadan. Men sedan ska hela intäkten betalas tillbaka till alla medborgare, och med en ökad andel till landsbygd och ännu mer till glesbygd.

Över hälften av befolkningen skulle få mer tillbaka än de lagt ut i ökade drivmedelskostnader.

Men vilka bilägare är det som går back? Ja, försäljningen av stora dieseltörstiga suv:ar ökar kraftigt, inte minst kring storstäderna (där ändå kollektivtrafiken fungerar väl). Väljer man i dagens läge att satsa på en fossildriven jättebil så får man i så fall stå sitt kast. Men Avgift och utdelning skulle kunna ge en riktigt bra slant till dem som har medelstora bilar, eller för den delen, ingen bil alls. Så kan avgift och utdelning med landsbygdsprofil påskynda klimatomställningen.

////
INGELA BOLLGREN HJERTQUIST Klimatsvaret

00:00 / 00:00