Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Förbjud retuscherade reklambilder

”Vad gör de korrigerade bilderna som vi omges av varje dag med vår egen syn på människokroppen?”
”Vad gör de korrigerade bilderna som vi omges av varje dag med vår egen syn på människokroppen?” Bild: Bild: Karin Nilsson/Svd/TT

Dagens ETC.

”Det finns de som inte förstår i vilken enorm utsträckning bilder i medier retuscheras.”
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Överallt möts vi av bilder. Eftersom retuschtekniken är en självklar del av vårt samhälle möts vi därför ständigt av retuscherade bilder. Annonser i mobilen, helsidan i Metro och reklamen i busskuren. Bilderna är retuscherade för att modellen ska se smalare ut, mer vältränad, för att benen ska se längre ut och hyn perfekt.

Vi utsätts ständigt för orealistiska skildringar av den kvinnliga och manliga kroppen. Bilderna riktar sig främst till kvinnor, men även manliga modeller justeras till något som är näst intill omöjligt att uppnå. Trots en bred medvetenhet kring förekomsten av retuscherade reklambilder i vårt samhälle bidrar de ändå till kroppshets och skeva ideal.

Strävan efter den perfekta kroppen får många att må dåligt och bidrar till känslan av att man inte är bra nog som man är. Det leder till bantnings- och träningshets med känslan av misslyckande som ett brev på posten när resultatet inte blir det önskade. Den perfekta, ouppnåeliga och osunda kroppen blir det eftersträvansvärda. 

Det finns de som inte förstår i vilken enorm utsträckning bilder i medier retuscheras. Frågan är om någon av oss har tillräcklig koll på hur mycket som egentligen fixas med alla de bilder som omringar oss. Det är framförallt viktigt att unga förstår det. Det är bevisat att unga människor som exponeras för idealiserade och perfektionistiska bilder i medier utvecklar en skadlig självbild, en känsla av självförakt och i värsta fall ätstörningar.  

Vårt grannland Norge införde tidigare i år ett förbud mot retuscherade bilder av modeller uppsatta på kommunala reklamplatser. I Oslo hade då en rad ungdomsorganisationer under flera år krävt ett förbud mot den typen av bilder på offentliga platser. Bakgrunden till beslutet var att motverka kroppshets och ohälsosamma ideal. Oslo kommun är inte först ut. Redan 2016 införde Trondheims kommun ett liknande förbud, som även inbegrep objektifierande reklam. Många har uttalat sig positivt om det norska förbudet och menar att det skyndar på utvecklingen för trovärdig reklam och skapar en välkommen debatt kring reklamens lögnaktiga bildspråk.

Förra året blev det i Frankrike obligatoriskt att förse reklambilder, där modellen retuscherats för att se smalare, ut med varningstext. Den som bryter mot reglerna riskerar höga böter. En av anledningarna till att den nya lagen infördes i Frankrike är att ätstörningar är den näst vanligaste dödsorsaken bland unga mellan 15 och 24 år. Runt 600 000 ungdomar i landet beräknas lida av sjukdomen. Sedan tidigare har även Israel en liknande lagstiftning. I Storbritannien har sedan lång tid tillbaka röster höjts för liknande lagförslag. Här har parlamentsledamot Jo Swinson länge gått i bräschen för att förbjuda retuscherad reklam riktad till barn och unga och kämpar fortfarande hårt för att införa ett märkningssystem som berättar exakt var och hur mycket som modellen har förskönats. 

Vad gör de korrigerade bilderna som vi omges av varje dag med vår egen syn på människokroppen? Vad händer när vi har vant oss vid att en midja kan vara smalare än huvudet, när låret kan vara lika smalt som en överarm?

När en hårt retuscherad bild berättar för oss vad som är vackert och vad som inte är det? När din son eller dotter står framför spegeln och tycker att hen inte duger? Vi politiker har ett ansvar för spridningen av förvanskade kroppsideal och jag lägger i vinter därför en motion till riksdagen med förslag om att vi i Sverige borde se över möjligheten att införa ett förbud mot eller någon form av märkning av retuscherade reklambilder.