Nyheter.

2017-01-10 13:56
Foto: Faksimil DN

Företag ville inte vara med i högerextrem reklam

Dagens Nyheter tog in en annons från Den nya välfärden, en känd SD-vänlig tankesmedja. Men många av de företag som stod som undertecknare visste inte ens om att de var med, och flera har tagit avstånd.

“Sveriges nuvarande regering är svag och olämplig. Den bör ersättas av Alliansen”. “Alliansen bör bita huvudet av skammen och tåla Sverigedemokraternas stöd”.

Det var vad som mötte DN:s läsare i måndagens tidning. Det var en annons från den SD-vänliga och konservativa tankesmedjan Den nya välfärden. Dagen ETC har tidigare granskat tankesmedjan, och visat hur de förespråkar ultraliberal företagspolitik och stoppad invandring.

 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


Nu menar de alltså att Alliansen bör avsätta regeringen med hjälp av SD – och att 6000 företagare håller med. Men det stämmer inte. Annonsen är, utöver hänvisningen till tusentals anonyma företag, undertecknad av 150 namngivna företag. Men flera av dem visste inte om att de skulle stå med i annonsen och är inte kopplade till Den nya välfärden, skriver Folkbladet.

När Dagens ETC ringer några av företagen som står med på listan är de inte medvetna om att de är med i annonsen.

Affärsfastigheter i Dalarna AB är inte medvetna om att de står med på annonsen och är inte heller medlemmar i Den nya välfärden.

– Jaså, står vi med där? säger företagets vd Ingegerd Lundgren när ETC når henne per telefon.

Har du någon anning om hur ni kunnat hamna på den listan?

– Nej.

Ett annat av företagen vi ringer, Bageriet Sjöstrand och Eriks AB, är dock medvetna om att de är medlemmar i Den nya välfärden, men har inte informerats om att de skulle stå som undertecknare i denna specifika annons.

Ett annat företag som står som under annonsen är Textalk, som levererar bland annat inspelningar av tidningar för synskadade. De rasar mot DN och Den nya välfärden på sin blogg:

"Som leverantör av medialösningar prenumererar vi på en mängd tidningar och nyhetsbrev av vitt skilda slag, bland annat Den Nya Välfärdens tidning och nyhetsbrev. Att vårt namn användes i annonsen är ett misstag som DNV bett om ursäkt för. Texalk står inte bakom texten i annonsen."

På sin hemsida skriver Den nya välfärden:

"Vi har fått kritik för att i en DN-annons haft radannonser från företag som varit ovetandes om sin medverkan.

Vi har nu gått igenom alla radannonser och kan konstatera att några enstaka företag, på grund av den mänskliga faktorn, har kommit med av misstag. Detta är något som vi djupt beklagar.

På grund av denna incident kommer vi att se över våra rutiner för att säkerställa att samma misstag inte händer igen."