Ledare. Johan Ehrenberg.

2017-09-22 03:00

Den nya IT-ekonomin bygger på monopol

”Ägandet av dig som del i miljardnätverket är det enda värdet. Därför är det så oerhört viktigt att låsa in dig i ett system som du inte lämnar, skapa ett monopol där du i praktiken inte kan kanta dig ut.”

Visste du att fem IT-jättar i dag är större än de äldre jättarna i börsvärde i dag? Apple, Facebook, Google, Microsoft och Amazon är större än Exxon, PetroChina, Shell och självklart även bilföretagen och ... ja, allt det som kallas industrikapitalism.

IT-jättarna samlar betydligt mer kapital och har vinster på hundratals miljarder som lagras inför kommande megastrider. Apple har blivit största vinstmaskinen i amerikansk historia, och Facebook ligger i dag på 39 procent i vinstmarginal.

Något har hänt med investerarna – vilket Andreas Cervenka berättar i Dagens Industri – men det som hänt är mycket större än börskurser. När de små IT-företagen förvandlas till ekonomins stora jättar är det en förändring i ekonomin som handlar om något mycket mer än aktiernas värde.

IT-företagen skapar nämligen väldigt få jobb, men enorma vinster.

Och orsaken till att de kan göra det är att de alla skapar monopol.

De måste bli monopol.

Det är den nya snabba IT-ekonomins verkliga ansikte.

Monopolkapitalismens enögda ansikte.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Ett företag som Facebook eller Google producerar bara tjänster som du utför. Det är du som gör jobbet åt Facebook och det är du som söker via Google och tittar via dess webb-tv och varan som är värd något är du. Genom att kunna leverera dig och din tid till annonsörer och företag som vill ”bygga relationer” med dig så blir de miljardärer.

Men för att det ska kunna fungera måste de också bli monopol.

Ägandet av dig som del i miljardnätverket är det enda värdet. Därför är det så oerhört viktigt att låsa in dig i ett system som du inte lämnar, skapa ett monopol där du i praktiken inte kan ta dig ut.

Inte så länge du vill använda tjänsterna.

För att förstå hur låsta vi blir kan man tänka på orden. Vi söker inte på internet, vi ”googlar”. Vi diskuterar inte med våra vänner. Vi kollar Facebook. Företaget har blivit själva ordet och det är inte alls samma sak som ett varumärke typ Volvo eller Coca-Cola. Du volvar inte. Eller coca-colar.

Men den stora skillnaden ligger bakom orden inne i själva företagen.

Om man jämför med Ericsson eller Volvo eller för den delen Exxon så är Google ett oerhört bräckligt företag. Den kunskap man har, de algoritmer och databaser man skapat, borde enligt den borgerliga läroboken om konkurrens och marknad ha lett till lägre vinster genom att de så lätt kan kopieras och skapas av andra.

Du behöver inte miljarder för att skapa en bättre sökmotor eller ett trevligare socialt nätverk.

Ändå finns det bara ett eller två företag som slåss om världsdominansen.

Monopol.

Det här är inte märkligt, det beror på att företagen levererar saker/tjänster med något som kallas ”nära noll i marginalkostnad”. Att göra en Facebooksida kostar väldigt lite och att sprida den till miljarder kostar nästan ingenting (jämför med att skicka ut en tidning eller bok fysiskt). Nära noll i marginalkostnad, alltså nära noll för att varan/tjänsten ska nå en till är en fantastisk sak för den som därmed kan göra vinst nästan utan nya insatser. Det är nästan lika billigt att nå en miljard människor som en miljon.

Men det är också därför företagen försöker bli monopol.

Det räcker inte att nå 2,5 miljarder människor, man måste nå alla för att vara säker på att inte kunna bli utmanad. Vi kan ha hundra bilföretag och tusentals byggbolag, men vi kan bara ha Google, en slår ut alla andra.

Företagen är i dag så stora att varje utmanande teknik helt enkelt krossas eller köps upp. Den totala marknadsdominansen gör att all utveckling måste ske inom företaget och utifrån företagets behov, inte utifrån kundernas, alltså dina behov.

Det här är helt onödigt för dig och tekniskt och kreativt destruktivt. IT-utvecklingen skulle egentligen kunna innehålla miljarder små företag som samverkar i öppna nätverk, men monopolkapitalismen är nödvändig för att kunna skapa vinst.

Utan kontroll riskerar vinsten att bli noll i en ekonomi där produktionen är nära noll i marginalkostnad. Det enda verkliga kapitalet är dominansen, monopolet.

Men det visar också var motståndet mot denna nya monopolkapitalism finns.

För att den är en fara för demokrati och för fria utbyten och solidariskt företagande förstår de flesta.

Men just därför är – vilket Paul Mason skriver bra om i boken ”Postkapitalism” – de små exemplen på hur människor gemensamt kan krossa informationsjättarnas makt väldigt viktiga.

Wikipedia, detta nätverk som skriver världens största uppslagsverk någonsin, spöar Googles ambitioner att äga all sökning på kunskap.

Frågan är när tillräckligt många enskilda utvecklare på samma sätt inser att Facebooks inlåsning och dominans (som gör att miljarder människor inte längre får nyheter annat än från de som tycker lika som de), går att hantera genom att skapa ett bättre alternativ.

Nej, självklart kallar sig inte IT-jättarna för monopolföretag. De pratar om den fria marknaden.

Men först köper de den och krossar allt som försöker växa upp.

Johan Ehrenberg
Johan Ehrenberg 

Grundade ETC 1976. Svarar gärna på frågor och skriver mest om ekonomi och politik. Och solceller. Men det är ju politik det med.

Mejl johan@etc.se

Twitter @JohanEhrenberg