Bussbolaget Nobina har hamnat i ett lättare blåsväder sedan det uppdagats att de registrerat resenärers mobiltelefoner – utan att upplysa dem om att de blir spårade.
Syftet har enligt bussbolaget varit att få underlag för att bättre kunna planera busslinjer och tidtabeller. Uppgifterna de spårat har Nobina fått från teleoperatören Telia och ska ha varit anonymiserade, men enligt Datainspektionen är tilltaget problematiskt.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Problemet med anonymisering är att det är svårt att göra så att man inte ska kunna spåra tillbaka på något sätt, säger Adolf Slama, it- och säkerhetsspecialist på Datainspektionen till SVT Nyheter.
Borde ha informerat
I stället anser Adolf Slama att kunderna borde ha informerats om kartläggningen och själva fått välja om de ville delta.
– De skulle slippa känslan av att vara övervakade, utan att man gör det på frivillig bas, säger Adolf Slama.
Inger Gunterberg vid Telias pressavdelning försäkrar dock att den data Nobina fått tillgång till varit helt anonymiserad och aggregerad, det vill säga utan någon som helst möjlighet för någon att skilja ut enskilda individer.
– Våra kunders integritet är alltid viktigast för oss. Det enda Nobina får se är mönster på en karta, säger hon.
– Jag kan inte svara på vad Datainspektionen anser är problematiskt, men från vår sida kan jag säga att all data varit helt anonym. Processen är dessutom helt automatiserad, utan någon som helst manuell hantering.