I 2022 års rapports sammanfattning anses pandemin vara en viktig faktor till det globala resultatraset. Men inte den enda. Så frågan är: vilka andra faktorer spelar in?
Sverige, Finland, Norge, Tyskland, Frankrike… rasen är markanta i alla dessa länder, med flera, trots olika covid-19-hantering och skolsystem.
Franskt rekordtapp
Det är framför allt att läsa och räkna som europeiska tonåringar blivit sämre på. Frankrike är ett av länderna där det är särskilt alarmerande. Landet har aldrig tappat så mycket mellan två mätningar: 21 poäng i matematik och 19 poäng i läsförståelse.
Årets Pisa-undersökning släpptes tisdagen den femte december. Redan på eftermiddagen samma dag presenterade den franska utbildningsministern Gabriel Attal ett åtgärdspaket för att tackla problemet.
Eftersom Singapore alltid ligger i topp gällande matematik ska Singapore-metoden införas i lågstadiet – en metod som bygger på den så kallade blockmodellen, ett sätt att visuellt organisera informationen i matematikuppgifter. Dessutom ska ett nytt slutprov i matematik och vetenskap införas i gymnasiet för att få behörighet till fortsatta studier.
Men det handlar också om mer restriktioner i föräldrars inflytande över barnens skolgång. Frankrike, som redan har ett skolsystem där föräldrar hålls utanför, minskar det inflytandet än mer. Fram till nu har föräldrar kunnat vara med och besluta om ett barn ska gå om en årskurs eller ej. Det blir från och med september i år helt upp till lärarna att besluta om.
Från högern och extremhögern, Republikanerna och Nationell samling, efterlyses nu mer disciplin, hårda tag och högre krav i skolan medan vänstern, socialisterna och vänsterpartiet LCI, pekar på att lärarna är underbetalda (under OECD-snittet).
Glada trots tapp
Även Spanien rasade. De uppnådde sitt sämsta resultat någonsin sedan Pisa-undersökningen inleddes. Men flera analyser, exempelvis på ledarplats i landets största dagstidning El País, gläds man ändå åt att de tappade betydligt mindre än andra och att de nu ligger ganska jämsides flera, stora europeiska länder och närmre OECD-snittet. Spanska elever tappade åtta poäng i matematik och tre poäng i läsförståelse jämfört med EU-snittet på 20 respektive 14 poäng. Detta dock från resultat som redan låg en bra bit under EU-snittet.
“Spanien har aldrig någonsin befunnit sig så nära EU- och OECD-snittet” påminner Ignacio Zafra i El País.
Generellt i Spanien är det den återkommande analysen: resultatraset beror på ett globalt fenomen och inte särskilt på Spanien. Framför allt ses det som en av covid-19-pandemins effekter.
Även i Spanien ligger lärarlönerna lågt och man lovar att satsa stort på mer och bättre fördelade resurser i offentlig skola, framförallt på mer personal som lärarassistenter.
Inte bara pandemin
Generellt är det stora skillnader mellan pojkar och flickor både i Frankrike, Spanien men särskilt i Italien: flickor är mycket bättre på läsförståelse medan pojkar är mycket bättre på matematik.
”Det beror naturligtvis på stereotyper och förutfattade meningar. Italien är ett manschauvinistiskt land där förväntningarna påverkar hur mycket det satsas på dig beroende på vem du är” analyserar Carlo Bocchiarano i italienska dagstidningen Corriere della sera.
Daniel Roberto Salinas, analytiker på OECD, menar i en text om rapporten på organisationens hemsida att det är för enkelt att skylla enbart på pandemin och dess effekter på skolan: skolstängningar, distansundervisning och restriktioner. Han menar att pandemin snarare har intensifierat en redan existerande tendens. Dessa handlar om ojämlikhet: ekonomisk, den mellan könen och mellan invandrare och medborgare.