Hoppa till innehållet

Utrikes

Kina stärker greppet om världsekonomin

”Golden Bridge of Silk Road” utanför National Convention Center i Peking. I maj hölls ett internationellt möte om Kinas planer på enorma satsningar på infrastruktur för att binda samman Europa och Asien. 
”Golden Bridge of Silk Road” utanför National Convention Center i Peking. I maj hölls ett internationellt möte om Kinas planer på enorma satsningar på infrastruktur för att binda samman Europa och Asien.  Bild: Bild: Andy Wong/AP/TT

Dagens ETC.

I början av decenniet tog Kina över andraplatsen över världens största nationella ekonomier från Japan, och den ökande rivaliteten med det enda landet med en större ekonomi, USA, har varit en av de stora världspolitiska berättelserna sedan dess. Är Kinas infrastrukturinitiativ ”One Belt One Road”, en snabbfil till ökad ekonomisk och politisk makt?

Kinas uppsegling som ett globalt produktionsdrivhus är vida känt, men nu rullas dess mest ambitiösa och målmedvetna ekonomiska satsning ut: One belt, one road, på svenska ofta kallat ”Sidenvägen”. Sidenvägen (också känt som Obor eller Belt and Road initiative, BRI) är ett projekt som etablerar nya infrastrukturvägar över land och till havs för att underlätta kinesisk import och export i världen via Sydostasien, södra Asien, Afrika och Europa. Sidenvägen är tänkt att skapa ett nätverk av vägar, järnvägar, hamnar och annat för att länka ihop handeln inom 68 länder.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från
Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från
Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från
Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser
00:00 / 00:00