Från och med i går har fotbollsmagasinet Offside valt att sluta med all reklam för spel i tidningen, på sajten och i podcasten.
– Beslutet har växt fram under en längre tid. Är man det minsta intresserad av fotboll har man inte kunnat undgå att se hur starka spelbolagen är. Det räcker med att se valfri fotbollsmatch på tv där det är spelreklam hela tiden, säger Johan Orrenius, en av två chefredaktörer på Offside.
Det finns två huvudorsaker bakom beslutet: matchfixningsproblematiken och den journalistiska trovärdigheten.
– Vi har svårt att få ihop ekvationen att göra ett granskande reportage om matchfixning på 14 sidor och sedan ha en annons för spelbolag på nästa sida.
Det utbredda problemet med spelberoende har även spelat in som orsak.
– Det kan vara fotbollsspelare som vi har intervjuat som haft problematiken, eller läsare som hör av sig. Man drabbas ju hårt när man läser sådana historier. Det är ett missbruk som inte syns så tydligt.
Tappar halv miljon
Beslutet lanserades under namnet ”Spelstopp” och kommer att kosta mycket för Offside. Runt en halv miljon kronor har spelbolagen betalat för annonser, vilket utgör drygt en fjärdedel av tidningens årliga annonsintäkter.
– Risken är förstås att vi får en massa goodwill, men att vi går under ekonomiskt. Vi har inga jättestora marginaler och kan ju inte garantera att vi kan täcka upp det med andra annonsörer eller fler prenumeranter.
Reaktionerna från läsare har varit överväldigande positiva.
– Det är många som är allmänt trötta på att vara en del av den här världen där spel är så otroligt dominerande.