Kultur & Nöje.

2014-09-23 17:49
  • Neneh Cherry.
    Neneh Cherry.
  • Sara Martinsson och Rebecka Hedström är två av personerna bakom projektet Skapelsen. Bild: Helena Havlund
    Sara Martinsson och Rebecka Hedström är två av personerna bakom projektet Skapelsen.
  • L7.
    L7.
  • Annie Lennox.
    Annie Lennox.
  • Foxy Brown.
    Foxy Brown.

Musikhistorien skrivs om

Musikbranschen domineras av män och kvinnor har ofta glömts bort i musikhistorieskrivningen. Skapelsen lyfter fram kvinnorna i musikhistorien.
   – Vi drömmer om att Skapelsen ska bli en plats där de som inte fått synas äntligen får det utrymme de förtjänar, säger Sara Martinsson som arbetar med projektet.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

L7, Neneh Cherry, Annie Lennox och Foxy Brown är några av de artister som lyfts fram på Skapelsens sajt som lanserades tidigare i september. Organisationen Skap (Sveriges kompositörer och textförfattare) har gett bland andra pr-konsulten och Rättviseförmedlingens grundare Lina Thomsgård och musikjournalisterna Sara Martinsson och Rebecka Hedström i uppdrag att dra igång Skapelsen. Förutom en sajt med musikjournalistisk historieskrivning om kvinnliga artister är Skapelsen en podcast och en film där artister som Robyn, Oskar Linnros och Veronica Maggio tackar sina kvinnliga musikaliska förebilder. Poängen är också att de som vill ska lyfta fram kvinnliga musiker i sociala medier under hashtaggen #skapelsen. 

– Musikhistorien är skriven av, för och om män. Branschen domineras av män, på skivbolagens toppositioner så väl som i konserthusen, på festivalscenerna och i musikstudios. Vi vill ändra på det, säger Sara Martinsson som är redaktör för sajten Skapelsen. 

– Vi drömmer om att Skapelsen ska bli en plats där de som alltid glömts bort eller inte fått synas äntligen får det utrymme de förtjänar. Det är också en chans för precis alla som vill att bidra till att hylla och uppvärdera viktiga musiker och musikskapare. Den kollektiva ambitionen som hela projektet vilar på hoppas jag också kan göra att vår gemensamma syn på vem som äger företräde att ”skriva musikhistoria” breddas.

Flera liknande satsningar

Parallellt med Skapelsen pågår flera liknande satsningar på en mer jämställd historieskrivning inom andra konstformer. Svenska filminstitutet arbetar med att synliggöra kvinnliga filmarbetare i satsningen Nordic women in film, och tanken är att en sajt med film, bild och texter ska lanseras under 2015. 

Att kvinnor lyser med sin frånvaro i musikhistorieskrivningen, trots gott om kvinnliga kompositörer, har visats i forskning, som Tobias Pettersons avhandling De bildade männens Beethoven: Musikhistorisk kunskap och social formering mellan 1850 och 1940. När det gäller dagens musikjournalistik ser inte Sara Martinsson brist på utrymme för kvinnliga artister som det största problemet. 

– Snarare är jämställdheten och mångfalden på redaktionerna eftersatt och likriktningen bland dem som är verksamma som musikjournalister är för stor.

Var tycker du att bristen på jämställdhet inom musikbranschen är mest påtaglig just nu?

– Det jag ser tydligast som journalist som mött många svenska artister är att trots att kvinnor verkligen steppat fram som artister och låtskrivare de senaste åren, faller man ofta ändå tillbaka till att välja män när det kommer till vem man vill jobba med i studion. Producenten är alltid en man. Kanske för att producentens roll i dagens musikklimat är väldigt upphöjd. Då skapas det givetvis en likriktning som inte är bra för musiken i längden, rent -kvalitativt, säger Sara Martinsson.

Skapelsen

• Hittas på www.skapelsen.com. Där går det att läsa om kvinnliga artister och lyssna på musikjournalisterna Sara Martinssons och Rebecka Hedströms podcast ”Skaparna” där de pratar med musiker som Titiyo, Seinabo Sey och Veronica Maggio om skapande och kreativitet.

 

20 fantastiska artister du inte får missa

Vilka kvinnliga artister förtjänar en mer framskjuten plats i musikhistorien? Dagens ETC-läsarna bidrar med 20 namn, från mustig blues till elektroniska stämningar.


Eva Remaeus
”Många känner enbart till henne från Fem myror, men hon var en fantastisk sångerska också.”

Celia Cruz
"Salsamusikens Aretha Franklin.”

Julie Christmas
”För att hon är ganska ensam som kvinna i en mansdominerad genre. Gör sin egen grej!”

Kate Bush
”Hon skapar alltid magi.”

Peggy Seeger
”Feministiska visor dolda av trubadurtidens peak.”

Diamanda Galas
”På grund av coolast och bäst.”

Hazel Dickens
”En pionjär inom blue grass.Sjöng bland annat om facklig kamp och sexism.”

Irya Gmeyner
”Hon har berikat Sveriges musikliv med ett unikt sound.”

Om Kalsoum
”Ambassadör för arabisk musik. Lika stor röst som -berömmelse.”

Melanie Safka
”Fantastisk röst och låtskrivare.”

Lina Nyberg
”Fantastisk röst.”

Betty Harris
”Underbara duetter med Lee Dorsey.”

Karen Dalton
”Helt enkelt för att hon gjort en av världens bästa låtar i ’Something on your mind’.”

Dolly Parton
”Ligger bakom en oändlig musikkatalog.”

Esther Philips
”Outstanding jazz- och bluessångerska.”

Peggy Lee
”För hennes livsleda och stora röst.”

Pauline Oliveros
”Pionjär inom elektronisk konstmusik.”

Carole King
”Bästa låt-skrivaren ever.”

Barbara Dane
”Feminist och antimilitarist.”

Etta James
”Inte okänd men borde lyftas mer i Sverige.”