På Philskolan är det en lärare i kemi, biologi och naturkunskap, en idrottslärare och en specialpedagog som saknar legitimation. Annika Eriksson tror att det kommer att lösa sig snart.
– Vi har en ingenjör som undervisar i naturkunskapsämnena och han håller samtidigt på att läsa in lärarlegitimation på distans. Skolan ser gärna att olegitimerade lärare gör just det och vi kan låta upp till 20 procent av studierna ske på betald arbetstid, säger Annika Eriksson.
Idrottslärartjänsten är ett vikariat där den ordinarie snart ska återkomma. Värre är det med specialpedagogtjänsten. Det finns ingen behörig lärare och ingen har heller sökt tjänsten. Även om det också där finns en ordinarie som ska återkomma finns det i nuläget ingen ersättare.
– Jag är utbildad specialpedagog och får väl hoppa in själv för att täcka upp, säger Annika Eriksson.
Svårt att hitta personal
På Klockarhagsskolan i Hällefors som har elever upp till årskurs nio saknas en behörig lärare, men det blir snart ändring på det.
– Hon är färdigutbildad i SO-ämnen från årskurs fyra upp till nian och väntar på att få ut sin legitimation. Nu är det upp till Skolverket hur lång tid det tar innan den kommer, säger Marie Karlsson, rektor för årskurs fyra till nio på Klockarhagsskolan.
Rektor Annika Eriksson är orolig för att det är svårt att få personal till Hällefors.
– Vi hade fler som sökte tjänsterna förra året och då kunde vi bemanna, det är svårare i år, säger Annika Eriksson.
Hon kommer själv från Storfors i Värmland och trivs utmärkt i Hällefors. Med tanke på de pensionsavgångar som är på gång blir problemen inte mindre med bristen på legitimerade lärare.
– En lösning är att låta befintlig personal vidareutbilda sig samtidigt som vi försöker rekrytera utifrån. Att det ska vara så svårt att få folk att flytta hit, Hällefors är ju ett helmysigt ställe, säger Annika Eriksson.