Kultur & Nöje.

2018-05-22 11:00
De stora bokförlagen fokuserar mer och mer på kända namn och säkra kort – de små förlagen kör tvårtom: smala ämnen och titlar i mindre upplagor.  Bild: Pixabay, press, resp förlag
De stora bokförlagen fokuserar mer och mer på kända namn och säkra kort – de små förlagen kör tvårtom: smala ämnen och titlar i mindre upplagor. 

Här är förlagen som slår vakt om det skrivna ordet

De satsar på den smalaste och mest svårsålda litteraturen, tjänar knappt några pengar, men ser sig som rika på tillfredsställelsen av att få arbeta med något de älskar.

Dagens ETC har gått på upptäcktsfärd bland de små och udda förlagen – de som när de stora förlagen blir alltmer kommersiella väljer att gå en helt annan väg.

 

Bokförlaget Lejd är inriktat på svensk, välskriven och gärna både nyskapande och genreöverskrivande litteratur.

– Det är det som är absolut smalast och minst lönsamt, säger Camilla Hermansson, förläggare som var med och startade förlaget för tjugo år sedan.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


I likhet med de andra småförlag som Dagens ETC varit i kontakt med så inriktar sig Lejd på pappersböcker. De gör dessutom böcker av hög kvalitet, både när det gäller val av papper, formgivning och bindning.

– Det finns väldigt mycket roligt och vackert som man kan göra med en pappersbok, och det vill vi använda oss av, säger Camilla Hermansson.

Kristian Carlsson är förläggare och driver ensam flera olika förlag och hör till de småförläggare som också får en inkomst från förlaget. Med omkring åttio utgivna titlar på Smockadoll, som är ett av hans förlag, håller han en hög utgivningstakt. På Smockadoll ger han ut poesi, där han bland annat har inriktat sig på fristadsförfattare från både små och stora språkområden som Georgien, Bangladesh och Iran.

– Det finns ett stort intresse för den här litteraturen – men bara inom smala kretsar, säger han.

Eget tryckeri

De ekonomiska villkoren är så hårda att det för förlagen gäller att hitta sätt att hålla produktionskostnaderna nere. Samtidigt har de flesta förlagen som en bisyssla som bara i undantagsfall ger någon vinst och som inte sällan går med förlust.

Bokförlaget Trombone ger i huvudsak ut svensk samtida poesi och prosa. Fredrik Ahlfors driver förlaget tillsammans med tre gamla vänner.

– Jag jobbar deltid som läkare och tjänar bra på det, så jag har råd att vara kultur­arbetare också. Men förlaget är viktigt för mig på annat sätt. Jag skulle inte känna mig hel som människa om jag inte höll liv i någon form av kreativ verk­samhet, säger han.

Förlagets kostnader hålls nere genom att böckerna i serien Svavel trycks på ett eget tryckeri. I källaren till den villa där Fredrik Ahlfors bor med sin familj finns all utrustning som krävs för att trycka, skära och binda böcker.

– Det är lite av en tillbakagång till 1970-talet, då man gjorde små stencilerade upplagor, men där vi idag använder ny och bättre teknik. Vi får många frågor från andra förlag om hur vi gör, och har också sett att fler förlag gör på liknande sätt, säger Fredrik Ahlfors.

Svårt att nå ut

Villkoren för författarna varierar. Relativt nystartade förlaget Baba books har valt hälften-hälften-principen.

– När vi har fått våra utgifter täckta så delar vi och författarna på de intäkter som blir, säger förläggaren Vesna Maldaner.

På Lejd får varken författare eller förläggare några inkomster. Men att bli utgiven på förlaget kan ses som en form av kvalitetsstämpel, som gör att många av deras författare i stället kan få pengar via stipendier och priser.

Småförlagen har ofta svårt att nå ut via bokhandlar och överlever i stället genom de egna kontaktnät de bygger upp. På Baba books har förläggarna Vesna Maldaner och Mikael Frohm på några år fått fram en lång lista över alla onödiga hinder som leget i deras väg. På listan finns distributionskedjan med tryckeri, kostnader för lager och distribution och sedan försäljningskanalerna, som alla blir dyrare för dem som ger ut böcker i små upplagor.

– Det är sedan nästan omöjligt för oss att komma ut till bokhandlarna, som bara satsar på redan säkra kort, säger Vesna Maldaner, som också kommit till insikt om att det för ett litet förlag tycks vara mycket svårt att få ta del av det statliga litteraturstöd som finns.

Svårt för författare

För att nå ut i bruset behöver böcker och författare från små förlag bli uppmärksammade på något sätt. Att dagspressen mer och mer har gått över till att bara recensera böcker från de stora förlagen och av redan kända författare, är ett stort problem.

– De stora förlagen har ju redan de muskler som behövs. De kan sätta upp affischer i tunnelbanan i Stockholm. Det kan ju inte vi, säger Vesna Maldaner.

Förläggarna – som i flera fall också skriver och ger ut egna böcker – ser också hur författarledet drabbas av det hårdnade klimatet på svensk bokmarknad.

– De som har det tuffast idag är författare som är etablerade men som inte skriver deckare som säljer i massupplagor. De har tidigare fått sina verk utgivna på de stora och etablerade förlagen, men har nu fått börja söka sig andra vägar, säger Fredrik Ahlfors.

Trombone har tagit emot en del författare som kommer från något av de större förlagen.

– De kan bli chockade över storleken på våra upplagor, som är så mycket mindre än de är vana vid, säger Fredrik Ahlfors.

Pappersboken lever

Även om svårigheterna är många för den som driver ett litet förlag, så finns det också ljuspunkter.

– När vi började med det här så trodde vi att livslängden för en bok idag var mycket kort. Men så är det inte alls. När det finns författare som själva bidrar aktivt genom att vara ute och prata, så kan en bok idag leva väldigt länge, säger Vesna Maldaner.

För Baba books är Claes Schmidts/Sara Lunds biografi en titel som tack vare lång livslängd också har blivit förlagets bästsäljare. Samma sak har hänt med ”Oskyldiga brottslingar” av Omid Mahmoudi, som gavs ut av Smockadoll.

– Boken handlar om hans flykt som ensamkommande från Afghanistan. Omid Mahmoudi är ständigt aktuell genom olika saker och det märks också på försäljningen av boken. Nu senast fick han ta emot utmärkelsen Kompassrosen av kungen, och det genererade genast ett nytt intresse för att läsa hans bok, säger Kristian Carlsson.

DIGITAL PRENUMERATION

FÖRSTA MÅNADEN GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första månaden. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Småförlagen

Baba books

Förlaget har valt att inte hålla sig inom någon nisch utan väljer böcker där de upplever berättarglädjen.

Aktuella böcker: ”De första ljuva åren”, av Vesna Maldaner om dansbandsdrottningen Christina Lindbergs uppväxt i en resandefamilj. ”Transit”, seriealbum om att vara transsexuell, av Marcus Linda Lindmark.

Lejd

Drivs i form av en kulturförening och ger ut samtida skönlitteratur och vill verka för litterär mångfald. Förlaget och dess författare är flerfaldigt prisade:

Poeten Jila Mossaed har fått Jan Fridegård-priset på 100 000 kronor. Tidigare har hon fått Aftonbladets ­litteraturpris 2015, Fröding­priset 2016 och Kallebergerstipendiet från Svenska Akademien 2017.

Två av förlagets debutanter har tilldelats Katapultpriset för bästa debutbok: Robert Ståhl 1999 och Caterina Pascual Söderbaum 2001.

Aktuella böcker: ”Svenska dödsorsaksregistret”, av Lars Hermansson. ”Ambivalencia”, av Lina Hagelbäck.

Smockadoll

Förlaget inriktar sig på svensk och översatt samtidspoesi och konceptuell poesi.

Aktuella böcker: ”Den arabiska apokalypsen och andra dikter”, av Etel Adnan. ”Den kaukasiska fallenheten”, 20 samtidspoeter från Georgien.

Trombone

Förlaget inriktar sig på svensk samtidspoesi och prosa. 2015 fick det Läsarna Sveriges pris.

Utgivning: Serien ”Svavel” består av 16-sidiga handgjorda böcker som beskrivs som koncentrerad högklassig litteratur. Nitton titlar har getts ut i serien.