Hoppa till innehållet

Kultur & Nöje

”En sliten gammal hippieklyscha, men på Roskilde är den sann”

Förra året gick Roskildefestivalen med  26 miljoner svenska kronor i vinst. Vartenda öre skänks till välgörande ändamål.
Förra året gick Roskildefestivalen med 26 miljoner svenska kronor i vinst. Vartenda öre skänks till välgörande ändamål. Bild: Bild: Shutterstock

Dagens ETC.

På onsdag startar årets Roskildefestival. Medan andra festivaler är dränkta i sponsring i sin jakt på pengar står Roskildefestivalen fast vid samma motto som när den startade 1971, att all vinst ska gå till välgörande ändamål. ”Tanken om att musik kan förändra världen är en sliten gammal hippieklyscha, men på Roskilde är den sann”, säger musikjournalisten Per Sinding-Larsen.

”Roskildefestivalen donerar all vinst till social och kulturell välgörenhet. Socialt och miljömässigt ansvarstagande är en fundamental organisatorisk del av Roskildefestivalens DNA.”

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser