Hoppa till innehållet

Kultur & Nöje

Därför är Prins Charles framtidens modeikon

Jillian Halfpenny och Federico Marchetti från Yoox Net-a-porter i samspråk med prins Charles.
Jillian Halfpenny och Federico Marchetti från Yoox Net-a-porter i samspråk med prins Charles. Bild: Bild: Mike Wilkinson

Dagens ETC.

En 72-åring med blått blod, född med en hel silverservis i munnen, kan vara 2020-­talets stilikon. I dagarna lanseras Prins Charles egen kläd­kollektion för både män och kvinnor. Hans mantra är ”buy once, buy well” – köp en gång, men köp bra grejer.

Prinsen av Wales, kronarvinge till den brittiska tronen, är aktuell i säsong fyra av tv-serien The Crown som just släppts på Netflix och handlar om det brittiska kungahuset. Den nya säsongen utspelar sig under tiden då prinsen träffade prinsessan Diana, som definitivt satte trender för hur överklasskvinnor klädde sig under 1980- och 90-talen. Förutom en dos modern europeisk historia kan stilintresserade frossa i Dianas puffiga pastellklänningar och Margaret Thatchers power-knytblusar.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser