Ceremonin för de två männen hålls under lördagen på Nederluleå kyrkogård.
Bild: PrivatDagens ETC
Efter att ha stulits från sina gravar och i 150 år förvarats på Lunds universitet begravs nu kvarlevorna av två samiska män från Luleå.
Ceremonin hålls under lördagen på Nederluleå kyrkogård.
– Vi vågade inte tro att vi skulle lyckas, säger Anna-Greta Rensfeldt, i Lule-Boden sameförening.
Vill du fortsätta?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 30 000 andra – prenumerera på Sveriges snabbast växande dagstidning. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren
Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kr. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara över 1 000 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.
Detta kanske också intresserar dig
”Akut läge” – Därför går det mycket bättre för film i Danmark och Norge
Jessika Gedin: ”Bängfylla på rummet och en relation på upphällningen”
Ukrainska regissören: ”Trots anfall och bomber pågår det en teater-boom i Kiev”
Här samlas hundratusentals män för att äga sin skallighet
Här är böckerna du ska läsa i sommar