Det verkar lite jobbigt att vara Mark Zuckerberg just nu. Visserligen fortsätter pengarna att flöda in i hans storföretag Facebook, som i praktiken nästan har monopol på flera former av reklam. Intäkterna fortsätter därför att stiga. Kurvan över aktiva användare pekar likaså uppåt utan tecken på avmattning. Ökningen gäller globalt såväl för själva Facebook som för dotterbolagen Instagram och Whatsapp.
Problemet är att ingen längre gillar Facebook. Tvärtom verkar det som att allt fler hyser en djup och befogad avsky mot hur företaget agerar. Krisen för Facebooks image har eskalerat de senaste veckorna. Nu gäller det särskilt hur de sociala medieflödena påverkar unga människors psykiska hälsa negativt.
Avskyn mot Facebook är numera jämnt fördelad över hela det politiska spektrat. Även om detta gäng samtidigt fortsätter att skyffla in pengar i Facebook för att köpa det reklamutrymme som är nödvändigt för att klara den partipolitiska konkurrensen.
I detta läge finns det skäl för oss att stanna upp och fundera ett extra varv på hur vi väljer att formulera vår kritik av Facebook. Alltför ofta tillskrivs Facebook en nästan övernaturlig effektivitet som påverkansmaskin. Bara att skruva på några rattar för att omedelbart kontrollera miljarder människors känsloliv, ungefär.
I själva verket finns det gott om tecken på att Facebook är mycket sämre på sin sak än vad de vill ge sken av. Visst kan de konsten att få oss att stanna kvar och scrolla, i timme efter timme. Men det betyder inte att den köpta reklamen som fladdrar förbi skulle utöva en magisk kraft. Ganska ofta blir det tydligt att Facebook ofta suger på att identifiera våra intressen.
Varje företag vill hellre betraktas som gott än som ont, men detta är ändå sekundärt. Viktigast är att framstå som kompetent. När kritiker ständigt utpekar Facebook som världsmästare i hjärntvätt så underbygger de samtidigt denna bild. Mark Zuckerberg trivs garanterat bättre i rollen som det onda geniet än som utskrattad charlatan.
Den här artikeln kommer från ETC nyhetsmagasin
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.