Krönika. Rasmus Fleischer.

2021-08-18 13:00
Puffetikett
ETC Nyhetsmagasin

Så stärker e-handelsplatsen sin totala dominans

För att faktiskt nå ut tvingas den oberoende kulturarrangören att köpa reklamplats av den globala teknikjätten.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Nyhetsmagasinet ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

11 kr

Beställ här!

Din prenumeration på ETC nyhetsmagasin förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på ETC nyhetsmagasin förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

I många länder har Amazon nästintill monopol på att sälja böcker. Motsvarande position på den svenska marknaden har (än så länge) nätbokhandeln Adlibris, som ägs av Bonniers.

Ännu ett steg mot total dominans tas i höst med ett nytt ramavtal för bibliotekens upphandling av böcker, framförhandlat tidigare i år av pseudomyndigheten SKR (Sveriges kommuner och regioner). Avtalet föreskriver att böcker i stort sett alltid ska köpas in från Adlibris.

Med detta i ryggen kunde den aspirerande monopolisten förbereda en ny offensiv. I somras meddelade Adlibris att de bokförlag som ville fortsätta använda deras marknadsplats fortsättningsvis måste gå via en extern grossist, exempelvis Förlagssystem AB. Detta skulle slå hårt mot de småförlag som nu sköter distributionen själva. Grossisten tar nämligen typiskt sett 20 procent av bokens försäljningspris. Det kan också bli fråga om att varje månad betala en ”pallavgift” för varje titel i utbudet, vilket kan göra det omöjligt att låta en stor katalog av smala böcker förbli tillgänglig i år efter år.

Minns ni när ”den långa svansen” var den digitala optimismens stora paroll? Det var femton år sedan. Näthandel skulle driva ner kostnaderna för lagerhållning och distribution. Topplistans kulturella logik skulle kastas omkull, till förmån för blomstrande nischer. Så skedde också: att hitta riktigt obskyr kultur är lättare än förr, om man redan vet vad man ska söka efter. Men den långa svansens tillväxt skedde inom ramen för en ny plattformslogik som skapade nya monopol – från Amazon och Adlibris, till Spotify och Facebook. Med tiden har dessa plattformar kunnat smyga in nya trösklar som slår mot den oberoende kulturen.

Om du arrangerar en spelning eller poesiuppläsning är det visserligen gratis att skapa ett ”evenemang” på Facebook. Men den kommer troligen att drunkna i flödet. För att faktiskt nå ut tvingas den oberoende kulturarrangören att köpa reklamplats av den globala teknikjätten.

Nu har visserligen Adlibris backat, efter protester från författare, förlag och bibliotek. Men räkna inte med att planen kommer att stanna länge i papperskorgen. 

Den här artikeln kommer från ETC nyhetsmagasin
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.

Rasmus Fleischer
Rasmus Fleischer 

Rasmus Fleischer är ekonomihistoriker och ETC:s expert på den digitala utvecklingen.