Hoppa till innehållet

Krönika

Aleksa Lundberg: Det var helt normalt att Folkhälsomyndigheten sponsrade Fröken Sverige

Aleksa Lundberg
Gubbslemskuppen vid Fröken Sverige 2001.
Gubbslemskuppen vid Fröken Sverige 2001. Bild: Janerik Henriksson/TT

Dagens ETC

Traditionella medier har gjort sin läxa och fått sina baskunskaper i jämställdhet. Kvinnors kroppar avhandlas inte längre i tidningsspalter. Däremot på sociala medier.
Det här är en krönika.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

I SVT Edits serie ”Vad hände? – Fröken Sveriges död” synas sexismen, under ­90-och tidiga 00-talet, i sömmarna. TV4-profilen Jenny Strömstedt med­verkar i programmet och gör analysen att det pågick en backlash mot kvinnokampen under den här tiden. Feminismen hade gjort sina framsteg, men samtidigt frodades snäva skönhetsnormer och kommersialiserad ­sexualisering.

I och med att Veckorevyn och TV4 gått samman och börjat tv-sända Fröken Sverige, ett jippo som varit del av folksjälen sedan 1949, blev tävlingen mer populär än någonsin. Ytterst få förfärades av lättklädda damer som skulle poängsättas. Fröken Sverige var tvärtom ”en harmlös tävling som gav unga tjejer en chans att bli kända”.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser