Krönika. Rasmus Fleischer.

2021-05-19 16:30
Puffetikett
ETC Nyhetsmagasin

Apple kommer inte att befria oss

Till skillnad från Facebook så lever Apple inte på att sälja reklam, utan på att sälja hårdvara. Blockering av reklamen ger bättre batteritid i Iphone.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Nyhetsmagasinet ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

11 kr

Beställ här!

Din prenumeration på ETC nyhetsmagasin förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på ETC nyhetsmagasin förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Pyrrhos av Epiros har gått till historien för sina insatser på slagfälten i södra Italien. Understödda av stridselefanter lyckades de grekiska stammarna hejda romarnas expansion söderut. Men för varje seger kom grekerna ett steg närmare sitt slutliga nederlag. Det hjälpte inte att många fler romare stupade, för romarna hade så mycket större reserver och efter ytterligare många liter blod var hela Medelhavet romerskt. Pyrrhos kom för alltid att förknippas med begreppet ”pyrrhusseger”.

2 300 år senare är det den digitala reklamindustrins titaner – Google och Facebook – som tvingas på reträtt. Facebook har länge haft sina tentakler sträckta mot snart sagt varje hörn av webben. Datan som de samlat om enskilda användares intressen har ofta varit komiskt missvisande, men lät likväl företaget ta över en stor del av den globala reklammarknaden. Nu är det en annan nätjätte som sätter käppar i hjulet. Till skillnad från Facebook så lever Apple inte på att sälja reklam, utan på att sälja hårdvara. Blockering av reklamen ger bättre batteritid i Iphone. Därtill känner allt fler konsumenter ett obehag över att varje rörelse på nätet ska övervakas – ett obehag som Apple nu kan använda för att tjäna mer pengar, på Facebooks bekostnad.

Google å sin sida har förklarat att man tänker sig ett avskaffande av så kallade ”tredjepartskakor”, den spårningsteknik som spelat en central roll i att rikta digital reklam. Förespråkare för personlig integritet jublade i våras när Google förklarade att man tänker sluta spåra hur enskilda användare rör sig från sajt till sajt. Men kanske är det just fråga om en pyrrhusseger.

Nu tänker Google utveckla nya tekniker för ”integritetsbevarande” annonsering. I stället för att kartlägga enskilda användare i detalj, ska vi ”bara” placeras i målgrupper med hjälp av artificiell intelligens. Exakt vad detta ska innebära är ännu rätt oklart.

Evgeny Morozov gör en viktig poäng i The Guardian. Vi kan inte nöja oss med att lösa enskilda problem i den digitala tekniken, som övervakning eller desinformation, genom att utveckla ny teknik. Techjättarnas storlek och makt är ett samhällsproblem i sig. 

Den här artikeln kommer från ETC nyhetsmagasin
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.

Rasmus Fleischer
Rasmus Fleischer 

Rasmus Fleischer är ekonomihistoriker och ETC:s expert på den digitala utvecklingen.