Klimat.

2019-06-05 08:55
33 miljoner dieselfordon med manipulerad mjukvara rullar fortfarande på vägarna i EU.  BIld: Martin Meissner/AP
33 miljoner dieselfordon med manipulerad mjukvara rullar fortfarande på vägarna i EU. 
Puffetikett
Dagens ETC

Fortsatt höga utsläpp efter Dieselgate

Tre av fyra starkt förorenande dieselfordon som identifierades i Dieselgate-skandalen 2015 har fortfarande inte återkallats och fixats. Trots att en enkel åtgärd snabbt skulle få ner utsläppen.

”Bilindustrin har haft fyra år på sig, men har inte ens lyckats leva upp till sina egna löften”, säger Florent Grelier på Transport and Environment.

Det är den europeiska miljöorganisationen Transport and Environment som analyserat EU-kommissionens siffror över antalet dieselbilar och lätta diesellastbilar som hittills återkallats och åtgärdats. Siffrorna visar att 33 miljoner dieselfordon med manipulerad mjukvara fortfarande rullar på vägarna i EU med olagligt höga utsläpp, trots att det handlar om den billigaste och enklaste åtgärden – programuppdatering.

– Det är oacceptabelt att uppstädningen pågår i sådan snigelfart över Europa. Bilindustrin har haft fyra år på sig sedan Dieselgate, men har inte ens lyckats leva upp till sina egna löften att åtgärda manipulerade bilar. Det är hög tid för regeringar att sätta ner foten och kräva obligatoriska återkallelser inom EU. Det fordrar inga nya lagar, bara politisk vilja, säger Florent Grelier på Transport and Environment.


Prenumerera på ETC:s Klimatnyhetsbrev

 

Säljs till Öst- och Centraleuropa

Hittills har endast tio miljoner av dieselfordonen återkallats, av dessa kommer åtta miljoner från Volkswagenkoncernen, men även andra bilmärken har avslöjats med utsläppsfusk.

– Vi talar om fordon från Audi, Seat, Skoda och Volkswagen försedda med 1.2-, 1.6- och 2.0-liters dieselmotorer (även kända som EA 189- motorer), säger Florent Grelier.

Situationen är allra värst i i Central- och Östeuropa, där endast 55 procent av de 8 miljoner Volkswagen-bilarna återkallats, att jämföra med 83 procent i Västeuropa.

Dieselbilar som ännu inte åtgärdats skeppas dessutom till central- och östeuropeiska länder, i takt med att de förbjuds i städer som Paris, Madrid och Hamburg. Under 2017 skeppades så många som 350 000 smutsiga begagnade dieselbilar från Tyskland bara till Polen.

– EU:s inre marknad funkar bara för att sälja nya bilar, inte för att ta hand om bilar när saker går fel. Det borde inte finnas andra klassens medborgare i EU, alla har lika rätt till ren luft, säger Florent Grelier.

Minst två år till

Med dagens lagstiftning är det nationella myndigheter för typgodkännande som ansvarar för att återkalla felaktiga fordon. Det kan skapa problem om en bil exempelvis typgodkänts av Transportstyrelsen i Sverige innan den marknadsförs i Frankrike för att sedan säljas till Rumänien. Något EU-gemensamt system för att återkalla bilar finns inte.

– EU och de europeiska regeringarna måste få fart på programuppdateringarna inom hela den inre marknaden och kombinera det med mer effektiva åtgärder som avgasrening där det är möjligt, säger Florent Grelier.

Det kommer antagligen att ta åtminstone ett par år till innan majoriteten av dieselbilarna återkallats och fixats, enligt Transport and Environment.

800dagar

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Dieselgate

Det var i september 2015 som Volkswagenkoncernens utsläppsfusk avslöjades i vad som kom att kallas Dieselgate. Genom att manipulera mjukvaran som styr motorerna kunde utsläppen av kväveoxider vid certifieringsproven framstå som betydligt lägre än i verkligheten.

Sedan dess har flera bilmärken avslöjats med avgasfusk. Uppskattningar av hur många av dessa som ännu inte åtgärdats har inte kunnat göras, då medlemsländerna inte lämnat tillräcklig information, enligt den europeiska miljöorganisationen Transport and Environment.