– Det är oacceptabelt att uppstädningen pågår i sådan snigelfart över Europa. Bilindustrin har haft fyra år på sig sedan Dieselgate, men har inte ens lyckats leva upp till sina egna löften att åtgärda manipulerade bilar. Det är hög tid för regeringar att sätta ner foten och kräva obligatoriska återkallelser inom EU. Det fordrar inga nya lagar, bara politisk vilja, säger Florent Grelier på Transport and Environment.
Säljs till Öst- och Centraleuropa
Hittills har endast tio miljoner av dieselfordonen återkallats, av dessa kommer åtta miljoner från Volkswagenkoncernen, men även andra bilmärken har avslöjats med utsläppsfusk.
– Vi talar om fordon från Audi, Seat, Skoda och Volkswagen försedda med 1.2-, 1.6- och 2.0-liters dieselmotorer (även kända som EA 189- motorer), säger Florent Grelier.
Situationen är allra värst i i Central- och Östeuropa, där endast 55 procent av de 8 miljoner Volkswagen-bilarna återkallats, att jämföra med 83 procent i Västeuropa.
Dieselbilar som ännu inte åtgärdats skeppas dessutom till central- och östeuropeiska länder, i takt med att de förbjuds i städer som Paris, Madrid och Hamburg. Under 2017 skeppades så många som 350 000 smutsiga begagnade dieselbilar från Tyskland bara till Polen.
– EU:s inre marknad funkar bara för att sälja nya bilar, inte för att ta hand om bilar när saker går fel. Det borde inte finnas andra klassens medborgare i EU, alla har lika rätt till ren luft, säger Florent Grelier.
Minst två år till
Med dagens lagstiftning är det nationella myndigheter för typgodkännande som ansvarar för att återkalla felaktiga fordon. Det kan skapa problem om en bil exempelvis typgodkänts av Transportstyrelsen i Sverige innan den marknadsförs i Frankrike för att sedan säljas till Rumänien. Något EU-gemensamt system för att återkalla bilar finns inte.
– EU och de europeiska regeringarna måste få fart på programuppdateringarna inom hela den inre marknaden och kombinera det med mer effektiva åtgärder som avgasrening där det är möjligt, säger Florent Grelier.
Det kommer antagligen att ta åtminstone ett par år till innan majoriteten av dieselbilarna återkallats och fixats, enligt Transport and Environment.