När Michael Levenston startade organisationen City Farmer för 40 år sedan skrattade människor åt honom och trodde att han var tokig. I dag ser läget annorlunda ut.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Nu vill alla ha sin egen trädgård. Det har blivit normalt med stadsodlingar! berättar Michael Levenston medan han visar runt bland frukträden och grönsaksstånden.
På många håll i Vancouver har det på sistone tillkommit nya stadsodlingar, dels genom privata initiativ men även från stadsledningen – som vill att Vancouver i allt större utsträckning ska vara självförsörjande på mat, som del i att minska koldioxidutsläppen och ha tillgång till färsk mat.
Kycklingar på bakgården
Intill stadsodlingen har en tågräls tagits bort och längs sträckan ska odlingar anläggas. Sedan staden för några år sedan gjorde det möjligt för privatpersoner att hålla kycklingar på sin bakgård har hundratals Vancouverbor ansökt om tillstånd att föda upp kycklingar.
Ytterligare en trend är att ha bikupor på sin bakgård. City Farmer har kupor vars bin inte bara pollinerar grödorna i odlingen och i närliggande trädgårdar utan även drar till sig skolklasser med barn som vill lära sig om binas funktion. Kompostering och stadsodling är koncept som ökar på många håll i världen och företag och privatpersoner från länder som Kina besöker City Farmer för att lära sig mer.
– Urbaniseringen sker snabbt. Vi odlar mat till oss själva och ger bort genom olika projekt, fortsätter Michael.
Vancouvers gynnsamma klimat ger lång odlingssäsong men som en av världens mest tätbefolkade städer är problemet samtidigt att hitta ny mark att odla på.
– Vi visar människor att de kan odla på alla tänkbara ställen; som på sina balkonger eller göra om gräsmattorna till odlingsbara ytor.
Hållbar seafood
Läget vid Stilla havet gör att många förknippar Vancouver med färsk fisk och skaldjur. Utfiskningen av haven är ett problem som staden konkret motarbetar genom att satsa på hållbart fiske och skaldjursodlingar. Man ska kunna äta vildfångad fisk med gott samvete, som om den är hållbart fiskad, ofta är bättre ur ett grönt perspektiv än fiskodlingar.
Det menar i alla fall Ned Bell som är kökschef på Vancouver Aquarium. För ett årtionde sedan tog akvariet fram OceanWise-logotypen som ska göra det lätt för konsumenterna att välja hållbara fisk- och skaldjursprodukter. Ned, uppvuxen i Vancouver, har sett hur inställningen till havet har förändrats.
– Tidigare fanns det bara ohållbara seafood-produkter men det har förändrats. Numera är människor mer medvetna och väljer hållbara produkter, förklarar han.
Som kökschef för Vancouver Aquarium, vars restaurang serverar 1 000 mål om dagen har han makt att utbilda besökare.
– Jag försöker prata hållbarhet med gästerna, så att de sedan kan föra budskapet vidare.
Med två miljarder människor som bor utmed världens kuster så måste ohållbart fiske motarbetas, menar han.
– Det kvittar egentligen vad ett land som Kanada gör om vi inte sätter press på länder som Kina.
– Det serveras fortfarande hajfenor på kinesiska restauranger i Vancouver.
Ytterligare en väg är att samtidigt dra nytta av havets mångfald och äta mer varierat av arter som maneter och sjöborrar.
– Vi har inte utforskat havet än. Vi måste satsa på småskaligt fiske och vara öppna för nya saker.
Ambitionerna att minska koldioxidutsläppen och bli Nordamerikas klimatsmartaste stad är redan långt gångna av stadens ledning.
”Grönaste staden i världen”
Stadens borgmästare Gregor Robertson sa redan 2009 att ”Vancouver ska vara den grönaste staden i världen 2020”.
Ett kaxigt uttalande? Kanske det, men inte ett omöjligt mål att nå. Staden är redan Kanadas grönaste och hamnar på andra plats i Nordamerika efter San Fransisco.
Vancouver leder dock när det gäller koldioxidutsläpp per person och luftkvalitet. Nittio procent av elen kommer från vattenkraft, nya byggnader ska inom kort vara koldioxidneutrala och cykel- och gångleder byggs ut. Inom fyra år ska koldioxidutsläppen minskas med ytterligare 33 procent jämfört med 2007.
Befolkningen på två miljoner i storstområdet ökar snabbt och centrala Vancouver är redan ett av världens mest tätbefolkade områden. Som i de flesta nordamerikanska städer planerades motorvägar in i stadskärnan, men bygget avbröts redan på 1970-talet sedan invånarna protesterat. I dag breder gröna cykelbanor ut sig och på många håll har bilarnas körfält fått ge vika för cyklar och kollektivtrafik. Målet är att samtliga resor inom några år ska ske gåendes, cyklandes eller kollektivt.
– Regionen kommer ha en miljon fler människor 2040. Vi har inte plats för fler bilar, berättar Doug Smith, Vancouvers chef för hållbarhetsfrågor, när vi ses i stadshuset.
Världens bästa stad att bo i
Många Vancouverbor är med i bilpooler, med omkring 2 000 bilar i omlopp. Det byggs allt fler laddningsplatser för elbilar samtidigt som staden ger subventioner på omkring 60 000 kronor till den som köper en elbil. Nya krav säger att alla parkeringar i nybyggen måste tillgodose en femtedel av parkeringsplatserna till elbilar. Det finns 1 000 lånecyklar utspridda på 100 stationer.
Citatet ”grönaste staden i världen” var även ett smart drag ur pr-syfte.
– Vi berättade för världen att vi ville bli grönast, att vi ville bli bäst, fortsätter Doug Smith.
– Det skickade en signal internationellt sett, och även till Vancouverborna – att vi tar hållbarhet på största allvar.
Konkret sett innefattar den gröna planen tio delmål som består av 150 projekt. Det är inte bara invånarna som trivs i sin stad där Vancouver många gånger utsetts som världens bästa stad att bo i. Urbana designers och stadsplanerare flockas till Vancouver för att ta del av begreppet ”Vancouverism” som står för en levande stad med smala höghus, blandat med låga byggnader för en kompakt densitet.
Gröna ytor som parker och hustak, gågator och en utbyggd kollektivtrafik. Bostadsområden har skapats i stadskärnan så att många invånare har närhet till sina arbeten. Den gröna stämpeln lockar även turister. För närvarande kommer det 9,5 miljoner turister om året, och siffran ökar. Inför vinter-OS 2010 byggdes Skytrain-banan ut och konventcentrat, byggt i hållbart trä, stod klart. Det var inför OS som de hållbara diskussionerna tog fart på riktigt och många hotell ville vara med på tåget. Ett av dem är Fairmont som har tre hotell i Vancouver.
Grönsaker och bin på taket
På taket till Fairmont Waterfront, som är det grönaste av de tre, står bikupor bland odlingarna i takträdgården. En kvarts miljon bin hjälper till med pollineringen, inte bara av hustakets grödor – så kallade ”bikorridorer” underlättar för bina att ta sig fram till närliggande gröna ytor. Hotellet använder sina grönsaker som vitlök och tomat i den egna restaurangen. Den största delen av avfallet som produceras komposteras, bearbetas av maskar, och återanvänds som ny jord i odlingarna.
Intill vattnet utanför Fairmont Waterfront slingrar sig Seaside Greenway; som med sina 28 kilometer är världens längsta oavbrutna cykel- och gångväg. Solen reflekteras i glasfasaderna på byggnaderna som omger banan. Även i de många cyklisternas och fotgängarnas solglasögon. ν
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.