Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Trendbrottet: Matbutiker väljer bort ekologiskt

Ica har skurit ned på sin marknadsföring av ekovaror med 50 procent sedan 2017.
Ica har skurit ned på sin marknadsföring av ekovaror med 50 procent sedan 2017. Bild: Bild: Claudio Bresciani/TT

Dagens ETC

Handelns kampanjer för att lyfta ekovaror har minskat med en tredjedel sedan 2017. Ica, som står för drygt hälften av all livsmedelsförsäljning i Sverige, har skurit ned mest – över 50 procent – på ekokampanjer.

Coronapandemin har lyft den ekologiska livsmedelsförsäljningen i världen – men inte i Sverige. Enligt en ny rapport från Ekoweb, en oberoende marknadsbevakare, minskade marknaden med två procent förra året. Den främsta anledningen sägs vara att handeln dragit ned på marknadsföringen av ekovaror. Sedan 2017 har antalet kampanjer minskat med en tredjedel, från 3 518 år 2017 till 2 341 år 2020. Ica, som står för drygt hälften av all livsmedelsförsäljning i Sverige i butiksledet, har skurit ned mest på ekokampanjer, med över 50 procent.

– Det påverkar naturligtvis försäljningen av de lite dyrare ekologiska varorna som behöver mer marknadsföring för att kunder ska göra dessa val i butik, säger Olle Ryegård, chefsanalytiker på Ekoweb i ett pressmeddelande.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs ända till i sommar

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa ända till sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser