I Sverige planeras snabbtåg som kan färdas i 300 km i timmen. Snabbtåget mellan Stockholm och Malmö kräver nybyggd räls och prislappen kommer att hamna någonstans mellan 190 och 320 miljarder, enligt Trafikverkets uppskattning.
Slovakien väljer istället att satsa på Teslagrundaren Elon Musks så kallade hyperloop, ett ultrasnabbt tåg som färdas i vakuumrör och uppnår hastigheter på över 1 000 km i timmen, rapporterar DI Digital.
Sedan i mars har HTT också ett avtal med Slovakien om att bygga en hyperloop.
– Om Ungern och Österrike är okej med det kommer vi att bygga en hyperloop som går mellan Bratislava och Wien och från Bratislava till Budapest, säger Dirk Ahlborn, till DI Digital.
HTT för samtal med med ett 20-tal länder om att bygga nya hyperloopbanor, enligt HTT:s vd.
I Norden har HTT:s konkurrent, med det snarlika namnet Hyperloop Technologies, erbjudit sig att bidra ekonomiskt till en förstudie för att bygga en hyperloop mellan Norrtälje och Åbo.
En ivrig förespråkare för lösningen är Risto Penttilä, vd för den finska Centralhandelskammaren.
– Avgörande är hur de första testerna lyckas i USA. Om de lyckas, är det realistiskt att Finland och Sverige kan vara bland de första att ta Hyperloop-teknologin i bruk, sade Risto Penttilä till DI Digital tidigare i år.