Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Så fuskar lastbilarna med utsläppskraven

Boxen som lurar reningssystemet innebär att kvävedioxidutsläppen hamnar på samma nivå som gällde för mer ön tio år sedan. Fordonen på bilden har inget med artikeln att göra.
Boxen som lurar reningssystemet innebär att kvävedioxidutsläppen hamnar på samma nivå som gällde för mer ön tio år sedan. Fordonen på bilden har inget med artikeln att göra. Bild: Bild: Yvonne Åsell/SvD/TT

Dagens ETC

En liten box lurar reningstekniken och ger tio gånger högre utsläpp av kväve: ”Oroande att någon funnit ett sätt att lura systemet.”

Vid årsskiftet skärptes kraven på utsläpp från dieselmotorer. Ett vanligt sätt för fordonstillverkarna att minska utsläppen är det så kallade Adbluesystemet. Men nu säljs en otillåten box som lurar den nya reningstekniken och mer än tio­faldigar utsläppen.

– Det gör att utsläppen av kväve­oxider blir desamma som för Euro 2 eller 3-klassade fordon, de emissionskrav som gällde för tio–femton år sedan, säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser