– I morse var halterna av kvävedioxid här 110, då är luften hälsovådlig att andas. Allt över 60 är att anses som allvarligt. Barnen som bor här förtjänar ren luft, sa miljöminister Karolina Skog under presentationen.
Utsläppen har fördubblats
Hon påpekade också att utsläppen från dieselbilar har fördubblats sedan 2011, och att trenden fortsätter. Men besked i frågan om miljözoner har dröjt från regeringens sida. Redan 2016 fanns ett förslag från Transportstyrelsen på bordet, och många misstänker nog att Miljöpartiet har tvingats släpa sin motvilliga regeringspartner Socialdemokraterna till en uppgörelse.
– Jag är jättestolt över att kunna presentera det här regelverket idag. Det har ju diskuterats länge, och kommunpolitikerna har varit väldigt frustrerade. De har ju ansvar för barnen som bor här, sa Karolina Skog.
De punkter där regeringen har mildrat reglerna i förhållande till Transportstyrelsens förslag gäller framförallt tidpunkten för införandet, datumet då de hårdaste begränsningarna kan införas har skjutits upp två år. Man undantar också gasbilar, något som infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är nöjd med.
– Vi släpper fram gasbilarna, och det är framförallt eftersom de blivit en ganska stor del av taxibilarna i Stockholm. Dessutom är det en viktig signal till den utveckling som finns på gassidan, det är ett klokt miljöalternativ, sa Tomas Eneroth.
”Lugnande besked”
Enligt infrastrukturministern har de båda partierna inte alls varit särskilt oense om förslagen. Han anser också att effekten av reglerna har blåsts upp.
– Jag tror att dagens besked kommer att lugna många, något nationellt dieselförbud kommer inte att införas, sa han.
Bilar äldre än 30 år klassas som vetaranbilar och undantas därmed helt, vilket innebär att bilar från början av 90-talet kommer att kunna köras fritt. Enligt Tomas Eneroth rör det sig om så pass få bilar att de inte påverkar föroreningarna i någon högre utsträckning.
Den kritik som kommit mot miljözoner har ofta handlat om att många köpt just dieselbilar i hopp om att de är klimatsmarta och på så sätt vilseletts till dyra köp. Men den kritiken borde riktas mot den förra regeringen som införde subventionerna, menar Karolina Skog.
– Att sätta miljöbilsstämpeln på dieseln var att lura konsumenterna. Den förra regeringen hade tillgång till samma fakta som vi har idag, att dieselbilar skapar hälsovådliga luftutsläpp. Jag förstår att folk är frustrerade över det, men det måste riktas mot dem som fattade de besluten, säger hon.
Hon menar också att regeringen har lyssnat på kritiken i och med att det blir en infasning för de nyare dieselbilarna till 2022.
– För de bilar som salufördes som miljöbilar skapar vi en större möjlighet för omställning för konsumenterna, säger hon.
Sanktioner efterfrågas
Naturskyddsföreningen har under flera års tid drivit frågan om miljözoner i städer och välkomnar därför regeringens besked.
– Miljözonerna är en rimlig och rättvis reform. Det ingår ingen automatisk rätt att bullra, förorena och använda stora ytor i städerna när du köper ny bil, säger Naturföreningens ordförande Johanna Sandahl.
Nästa viktiga steg är, enligt organisationen, är att se till att kommunerna faktiskt använder sig av det här verktyget.
– Kommunerna måste sätta hälsa, klimat och luftkvalitet först och våga införa de strängaste kraven i stora zoner. Det hejdar både föroreningarna lokalt och styr nybilsförsäljningen mot fordon med mindre utsläpp och därmed tillträde till zonerna, säger Johanna Sandahl.
Naturskyddsföreningen efterfrågar också utökade sanktionsmöjligheter så att kommunerna kan ingripa mot dem som bryter mot reglerna eftersom polisen har signalerat att de inte har resurser att kontrollera efterlevnaden i zonerna.
Daniel Rossetti
Maria Holm