Den svenska försäljningen av elbilar är alls ingen framgångssaga. Av de omkring 20 000 nya personbilar som registrerades under augusti i år var knappt 56 procent laddbara, varav andelen elbilar uppgick till nära 36 procent. Det framgår av statistik från branschorganisationen Mobility Sweden.
Jämfört med augusti månad förra året har elbilsförsäljningen minskat med 31 procent. Hittills har försäljningen backat med 21 procent under 2024.
Norge – rekordlandet
I Norge ser marknaden helt annorlunda ut. Nya anmärkningsvärda siffror från Electric cars report visar att landets elbilsförsäljning börjar närma sig 100 procent; i augusti var 94 procent av alla bilar som såldes elbilar. Det gör att landet slår nytt världsrekord.
Skälet till den stora skillnaden i försäljning mellan de två grannländerna är enligt branschen glasklart: det handlar om politik.
– Norge har sedan många år tillbaka ordentliga styrmedel, både vid köp och bruk av elbil, medan vi i Sverige har tagit bort dessa, säger Mobility Swedens Sofia Linder.
Vekt intresse
Snabbt efter att Tidö-regeringen tillträdde meddelade den att klimatbonusen för elbilar skrotades. Argumenten var att den inte längre behövdes. Istället presenterades den så kallade skrotningspremien, det vill säga den summa på 10 000 kronor som går att söka från och med 20 augusti och ska utbetalas till den som skrotar sin bil med förbränningsmotor och skaffar sig en elbil.
Hittills har skrotningspremien inte brukats av så många. Enligt färska siffror som Dagens ETC har kikat på från den 4 september har endast tio ansökningar beviljats av Boverket hittills.
Elbilisterna bortglömda
Sofia Linder poängterar att regeringens skattelättnader för bilister hittills bara har berört dem som kör bensin- och dieselbilar, medan framtida eller nuvarande elbilister inte fått några subventioner.
– Någon form av styrmedel som även gäller för bruk av elbilar skulle behövas. Det skulle även gynna dem som köper begagnat, säger hon.
Tyskland panikvänder
Tyskland slopade sina elbilssubventioner vid årsskiftet. Det fick elbilsförsäljningen att rasa dramatiskt under det första halvåret. Efter att landets stora bilindustri slagit larm kovänder nu den tyska regeringen som ska införa nya subventioner för att öka försäljningen av elbilar.
– Vi välkomnar någon form av styrmedel riktat till framför allt privatmarknaden även i Sverige, eftersom det är den som påverkats mest. Den behöver såklart inte se ut exakt som tidigare, men hushållen behöver få ett incitament, säger hon.