Mats Wahl har producerat ett femtiotal böcker sedan 70-talet. Ett av hans kanske mest kända verk är Vinterviken från 1993, en bok som han tilldelades Augustpriset för och som sedan också filmatiserades. Hans nya serie Blodregn, även den i genren ungdomslitteratur, utspelar sig i ett framtida Sverige drabbat av övervakning, politiskt förtryck och svåra klimatförändringar.
– Under mitt liv har olika saker oroat mig. När jag var i 18-årsåldern var kärnvapenfrågan på agendan och jag var engagerad i Svenska freds- och skiljedomsföreningen. Just nu är det bland annat klimatet som jag oroar mig för. Jag tror faktiskt att det är bra att vara lite skraj över vissa saker. Om man är det på rätt sätt och med eftertanke så kanske det finns en chans att agera i tid, så att vi slipper hamna i ett panikläge, säger Mats Wahl när vi ses i hans lägenhet i centrala Stockholm.
Först av fem delar
Ryttarna släpptes nu i maj och är den första av fem delar i Mats Wahls bokserie. Titeln på serien är hämtad från ett väderfenomen då sand eller stoft dras upp i luften och färgar regnet rött.
– Hela den här berättelsen började egentligen år 1960, när jag gick i Katarina Realskola som 15-åring. Vår fröken bar in en låda böcker med fornnordisk mytologi, och det blev som en smäll i huvudet, det var då jag insåg att det fanns en litterär stil. Sedan läste jag om fenomenet blodregn i morgontidningen för ett tag sedan, och då fogades de här sakerna ihop och inspirerade mig till att skriva den här bokserien, säger Mats Wahl.
Handlingen i Blodregn är delvis inspirerad av Njáls saga, en isländsk berättelse från 1200-talet. Några av karaktärerna i böckerna är hämtade från sagan. Språket är korthugget, och lämnar över mycket till läsarens fantasivärld.
– Det sägs inte så mycket om tankar och känslor, utan händelserna beskrivs mer rakt på sak. Sen får läsaren själv lista ut vad människorna tänker och känner. Jag tror att den typen av språk är tillgängligt för folk också idag. Det är enkelt och avskalat, säger Mats Wahl.
Snön har slutat falla
Trots den forntida inspirationskällan använder Mats Wahl berättelsen för att problematisera samtida utmaningar. I Blodregn är delar av Sverige obeboeligt till följd av de stora klimatförändringarna som drabbat jorden. Orkaner drar fram i landet och snön har slutat att falla.
– Det går så klart inte att veta hur den globala uppvärmningen har påverkat världen om 50 år, men jag anar att det kan bli rätt förskräckligt. Därför kan det vara bra att fantisera om hur det kan bli. Tänk om det ligger något i de här fantasierna? Då går tankarna vidare till om det finns något vi kan göra i dag, för att undvika en sådan negativ utveckling, säger Mats Wahl.
I Blodregn lever dessutom medborgarna i en sträng polisstat, där de är övervakade och rörligheten är kraftigt begränsad. Staten har tillgång till bilar, vapen och högteknologisk utrustning som kan användas mot folket. Men de vanliga människorna tvingas ta sig fram på hästar och beväpna sig med armborstar.
– Robotiseringen är något som nästan ingen pratar om i dag. Nu börjar det lanseras förarlösa bilar. Men vem tänker på hur det drabbar exempelvis taxichaufförerna? säger Mats Wahl.
Vill engagera unga
I den här bokserien ser han sitt skrivande som ett slags engagemang. Han vill lyfta frågorna kring klimatet och den politiska utvecklingen, så att inte minst unga människor börjar tänka efter. Samtidigt försöker han undvika att skriva folk på näsan. Att det blir en bra historia, och att läsaren känner sig tilltalad och kan identifiera sig i berättelsen, är det viktigaste. För Mats Wahl fungerar skrivandet också som en typ av bearbetning.
– Det kan bli en formulering av något inom dig som du kanske inte visste fanns där innan du började skriva. Men sedan när du författar kan du hitta någon slags kärna där det finns kraft, säger han.
Även om Mats Wahl främst skriver böcker för unga tror han att även vuxna kan ha glädje av dem. Och idéer har han knappast brist på. Snarare tvärtom.
– Jag är en väldigt idérik person. Så mitt bekymmer är snarare hur jag ska ha tid och ork att skriva allt det jag vill. Nu är jag 69 år gammal och måste inse att min tid är begränsad. Jag måste fokusera på att få ur mig de berättelser som jag verkligen tycker är viktiga, säger Mats Wahl.