Det är vilseledande att marknadsföra livsmedel som ”vegetariskt” eller ”veggie” när det innehåller ägg och mjölk. Det slår Reklamombudsmannens opinionsnämnd fast i tre rykande färska domar. Här fälls både Max, Lidl och Felix för sitt vegofusk.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Snabbmatskedjan Max fälls för marknadsföringen av ”en helt vegetarisk restaurang” under festivalen Way out West – eftersom både mjölk och ägg serverades på menyn.
Orkla Foods fälls för att de kallat Felix frysta färdigrätter ”veggie” och ”vegetariska lunchrätter”, trots att vissa rätter innehåller mjölk och ost. Samma gäller livsmedelsföretaget Lidl som gjort reklam för sitt ”vegetariska sortiment” - trots att vissa produkter innehållit ägg.
"Kan missförstås av konsumenterna"
I domarna hänvisar nämnden till Livsmedelsverkets vägledning för förpackningar som märks ”vegetabilisk” eller ”vegetarisk”.
”Utgångspunkten för dessa råd är att livsmedelsinformation ska vara tydlig och informativ så att inte begreppet vegetarisk kan missförstås av konsumenterna.” skriver Reklamombudsmannens nämnd.
”En seger”
Nu hurrar många veganer för den fällande domen.
– Jag tycker det är en seger eftersom märkningen tidigare varit otydlig, säger Ulla Troëng, ordförande veganföreningen i Sverige.
Hon påpekar att veganer visserligen är vana vid att vara kritiska och lusläsa innehållsdeklarationer, men att tydliga märkningar gör det enklare för ovanare konsumenter att hitta den helt vegetabiliska kosten.
Vilken betydelse tror du att den här domen kan få?
– Jag tror att fler företag kommer att ändra innehållet i sina produkter så att de når en bredare publik, säger Ulla Troëng.