Inrikes.

2018-07-10 09:45
Jas 39 Gripen på flygtur över Sverige.  Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Jas 39 Gripen på flygtur över Sverige.

Så säljs Sverigebilden med vapen

På hemmaplan deklarerar regeringen en feministisk utrikespolitik. Samtidigt säljs vapen till Saudiarabien och Filippinerna. Export handlar inte bara om pengar, visar ny forskning. Den handlar om utrikespolitik och om att sälja in varumärket Sverige.   

Trots snart fyra år med vad regeringen beskriver som en feministisk utrikespolitik går vapenexporten på högvarv. Och trots att reglerna för handeln skärptes i våras fortsätter Sverige att sälja krigsmateriel till länder som Saudiarabien, Förenade arabemiraten och Filippinerna.

Exporten handlar inte bara om affärstransaktioner eller pengar utan är tvärtom avgörande för svensk utrikespolitik, enligt Wayne Stephen Coetzee, forskare vid Högskolan Väst i Trollhättan.

– Jag menar inte att Svensk utrikespolitik bara handlar om vapenexporten men den är vad jag skulle kalla en av de högsta formerna av politik i Sverige. Vapenhandel  är inte något som händer enbart i branschen eller på utrikesdepartementet. Den är utrikespolitik i stort eftersom den involverar ett stort antal sammankopplade mäktiga aktörer som influerar och formar politiken, säger Coetzee.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Forskat om Jas-försäljning

Han doktorerade nyligen med en avhandling där han gjorde en fallstudie om Sveriges försäljning av Jas Gripen till Sydafrika 1999. Coetzee gick igenom tidigare forskning, tusentals tidningsartiklar och intervjuade högt uppsatta politiker, tjänstemän och affärsmän i flera olika länder.

Han är själv från Sydafrika och blev intresserad av vapenexporten när han flyttade till Sverige för några år sedan, men betonar att han inte tar ställning för eller emot.

– Jag vill förstå hur det fungerar. Jag kom till Sverige och blev fascinerad när jag konfronterades med denna väldigt brännande fråga och jag förstår verkligen varför den är det.

Visa upp svensk ingenjörskonst

När ministrar, såväl socialdemokratiska som borgerliga, försvarar vapenexporten brukar huvudargumentet vara att Sverige måste ha en inhemsk vapenindustri för att upprätthålla försvarsförmåga och trovärdighet som neutralt land. Det är visserligen sant men bara en del av den fullständiga bilden, menar Coetzee. Vapenexporten är motorn i en hel sektor av svensk ekonomi.

– Den är enorm om man tittar på alla företag som har etablerats och växt genom vapenindustrin. Electrolux, Ericson, Scania – inget av dessa företag hade existerat om det inte vore för vapenindustrin. Man kan argumentera för att det inte bara handlar om exempelvis Jas Gripen utan om den bredare säkerhetsekonomin.

Samtidigt som regeringen på hemmaplan beskriver utrikespolitiken som feministisk säljs en annan bild in av Sverige utomlands med hjälp av vapen. Det handlar om att visa upp svensk ingenjörskonst och hamra in bilden av en teknologiskt avancerad nation.

Coetzee menar att marknadsföringen av varumärket Sverige är en av de grundläggande drivkrafterna bakom exporten.

– Det är prestige, vilka vi är och vad vi är och vad vi är kapabla till. Det handlar inte bara om att sälja flygplan utan om ett helt paket, det är nästan som att sälja svenskhet. De som tillverkar Jas Gripen kallar det skämtsamt Ikea-planet. Det är inte bara för att det är relativt billigt eller lätt underhålla utan också för att det är en del i vad Sverige är och vad vi kan göra. Även människor på toppnivå ser detta som en ”skrytförmån”.

Han kallar det ”symbolisk makt” och i den ingår också att sälja in de mjukare aspekterna av Sverige som ett fredligt land med progressiva värderingar och utan någon blodig kolonialhistoria. Den delen av varumärket är särskilt viktig vid affärer med länder på södra halvklotet som Sydafrika eller Brasilien.    

– De bröt sig ur den koloniala eran och har etablerat egna demokratier eller någon form av demokrati. Nu vill de också vara världsspelare så vilka vänder de sig till? De skulle kunna vända sig till samma länder de haft ganska ansträngda relationer till eller så kan de vända sig till ett land som Sverige, ett land som ses som neutralt och vänligt. Det är den nationella identitet som Sverige projicerar i internationell politik och den är extremt kraftfull.

Skandaler har liten effekt

Men bilden stämmer inte alltid överens med verkligheten. 2012 briserade exempelvis den så kallade Saudiaffären. Ekot avslöjade att alliansregeringen haft kännedom om att Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) i hemlighet samarbetade med Saudiarabien för att bygga en vapenfabrik.
Stefan Löfven tvingades 2015 säga upp samarbetsavtalet men Sverige fortsätter sälja krigsmateriel till landet trots att det för krig i Jemen.

Skandalerna och exporten till diktaturer må skapa infekterade debatter på hemmaplan men tycks ännu inte ha skadat varumärket Sverige i utlandet särskilt mycket, enligt Coetzee som intervjuat flera toppolitiker i ämnet.   

– En amerikansk säkerhetsrådgivare i Washington noterade: Sverige har blivit väldigt bra på att använda sitt nationella varumärke för att sälja vapen, förmodligen bättre än någon annan. Deras framgång ligger väldigt mycket i det faktum att kundnationerna oftast antar att de är de goda och alla andra är de onda.”

Läs vidare på nästa sida: Det här gäller för svensk vapenexport

DIGITAL PRENUMERATION

FÖRSTA MÅNADEN GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första månaden. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Sveriges största
kunder 2017

1. Brasilien

2. Indien

3. USA

Sveriges största
kunder
2013–2017

1. Förenade arabemiraten

2. Thailand

3. Saudiarabien

Exempel på vapen som exporteras

• Brasilien:
Jas-plan, luftvärnsförsvar

• Indien: Granatgevär och ammunition

• USA: Pansarvärnsvapen, artelleri- och radarsystem, ammunition

• Förenade arabemiraten: Radarspaningsflygplan

• Thailand:
Jas-plan

• Saudiarabien:
Radarspaningsflyg, luftvärnssystem

Källor: Forskningsinstitutet Sipri, Inspektionen för strategiska produkter ISP, Dagens Nyheter, TT