Hoppa till innehållet

Inrikes

Så säljs Sverigebilden med vapen

Jas 39 Gripen på flygtur över Sverige.
Jas 39 Gripen på flygtur över Sverige. Bild: Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Dagens ETC.

På hemmaplan deklarerar regeringen en feministisk utrikespolitik. Samtidigt säljs vapen till Saudiarabien och Filippinerna. Export handlar inte bara om pengar, visar ny forskning. Den handlar om utrikespolitik och om att sälja in varumärket Sverige.

Trots snart fyra år med vad regeringen beskriver som en feministisk utrikespolitik går vapenexporten på högvarv. Och trots att reglerna för handeln skärptes i våras fortsätter Sverige att sälja krigsmateriel till länder som Saudiarabien, Förenade arabemiraten och Filippinerna.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

BARA IDAG: Prova en hel månad utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel månad utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser