Sedan Dagens ETC efterlyst läsarberättelser om förtroendet för Postnords utdelning har vittnesmålen fullkomligt strömmat in till redaktionen. Prenumeranter vittnar om dagstidningar som kommer en gång i veckan. Läkare berättar om ett förbrukat förtroende gällande att kallelser ska komma fram till deras patienter i tid. Andra får betala påminnelseavgifter för att inte räkningar kommit fram, eller har drabbats av att försändelser försvunnit eller skadats på vägen – något som särskilt bekymrar småföretagare, vars verksamhet är beroende av att leveranserna fungerar som de ska.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Måste dela ut varje dag
På Post- och telestyrelsen har man fått in uppgifter från allmänheten på flera håll i landet om att Postnord i perioder helt slutat att dela ut deras post.
– Vi kommer att kontakta Postnord. Så här ska man inte göra, säger Joakim Levin, analytiker på PTS, till Svenska Dagbladet.
Postnord försvarar sig med att det kan uppstå störningar i postgången till följd av bristande bemanning, men enligt postlagstiftningen är de skyldiga till att dela ut posten varje arbetsdag.
– Postnord är skyldigt att ha en sådan bemanning att man klarar av att dela ut posten varje dag, säger Joakim Levin.
Dagens ETC har kontaktat ett antal samhällsaktörer som sänder viktiga kallelser via Postnord. På Arbetsförmedlingen i Järva säger Linnéa Stigsäter, biträdande enhetschef, att man är väl tmedveten om problemet med uteblivna kallelser.
– Ja, vi känner till det. Vi har kunder som uppger för oss att de inte har tagit emot kallelser, säger hon.
Finns det förståelse för detta från er sida, eller blir man ändå avskriven om man inte dyker upp till ett obligatoriskt handledningsmöte?
– Ja, vi lyssnar på våra kunder och har förståelse för detta.
Upplever ni på Arbetsförmedlingen att man kan lita på Postnords verksamhet?
– Svårt att svara på men vi har tagit emot klagomål från våra kunder om Postnord, säger Linnéa Stigsäter.
Kallelser når inte patienter
Även på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg är man väl medvetna om att kallelser inte alltid kommer fram.
– Vi är medvetna om att det finns problem med att kallelser inte kommer fram och vi upplever att detta har ökat. Vi har också märkt att leveranstiden har ökat, men vi har en mycket bra kontakt med Postnord, som försöker lösa de problem som uppstår, säger Göran Samuelsson, sektionschef på Sahlgrenska universitetssjukhuset.
Frågan är hur undermålig samhällsservicen kan bli innan Postnord får sitt uppdrag återkallat.
Dagens ETC har sökt näringsminister Mikael Damberg (S) för att få ett svar på detta. Han har dock inte gått att nå för en kommentar.