Inrikes.

2020-07-17 16:08
Bild: Henrik Montgomery/TT
Puffetikett
Dagens ETC

Populära glassen kan tas bort: ”Allvarligt om folkgrupper känner sig kränkta”

Den senaste tiden har vissa företag och organisationer sett sina varumärken i nytt ljus. Synen på symboler och namn som kan uppfattas som kränkande omprövas.

Senast i raden är glassen Sitting Bull, något som SVT Väst rapporterar om.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Frölunda Indians och Washington Redskins är två sportlag som nyligen fattat beslut om att se över sina organisationers namn och logotyper efter att kritik riktats bland annat mot namnens rasistiska bakgrund.

Nu går alltså även Triumf Glass ut och meddelar att man kommer se över glassen Sitting Bull. Enligt SVT Väst har företaget fått flera reaktioner via bland annat kundtjänst och sociala medier.

Sitting Bull var under 1800-talet ledare för den nordamerikanska ursprungsbefolkningen och kritiken rör bland annat hur han blir porträtterad som ett barn som slickar på glass på produktförpackningen.

Felix Müntzing, försäljnings- och marknadschef på Triumf Glass, har tagit till sig av kritiken.

– Vi ser väldigt allvarligt på om folkgrupper känner sig kränkta, säger han till SVT Väst.

Om glassen kommer tas ur sortimentet kan han ännu inte svara på.

– Det är mycket möjligt att vi kommer till den slutsatsen. Nu funderar vi på alla möjliga scenarion. Ta bort den är ett alternativ, byta namn är ett alternativ. Vi får göra en ordentlig utredning. Det är en klassiker i vårt sortiment och den är väldigt folkkär så det är inte ett helt enkelt beslut.