Hoppa till innehållet

Essä

Nya bilder kräver nya glasögon

Bild: Bild: Pontus Lundahl/TT/pixabay

Dagens ETC.

För att kunna förstå dagens bildflöde i sociala medier bör vi lära oss av konsthistorien och filmvetenskapen, skriver Nathan Hamelberg. Nya medium har nämligen alltid varit effektiva propagandakanaler.

Är vår syn verkligen lämpad för de nya medierna? Hur ser vi på dem? ”Ser” är kanske fel ord, jag menar inte vilken status sociala medier har i våra ögon. Utan huruvida vår förmåga till kritisk betraktelse på sociala medier fungerar särskilt väl. Hastigheten varmed information sprids på nätet har diskuterats flitigt, men jag tror inte vi på långa vägar nystat klart i relationerna mellan avsändare och mottagare, avbild och det avbildade, montage och original samt inte minst sammanhangets betydelse.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

BARA IDAG: Prova en hel månad utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel månad utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln