Bidraget gäller cyklar, mopeder, motorcyklar och handikappfordon som drivs med el. Det är på 25 procent av inköpspriset men allra högst 10 000 kronor och gäller för fordon som köptes 20 september eller senare. Naturvårdsverket som administrerar bidraget räknar med att tiotusentals ansökningar strömmar in.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Motsvarande period förra året såldes 68 000 elcyklar, och detta är växande segment så vi förväntar oss mer än det. Hur mycket det blir exakt är svårt att sia om, säger Håkan Svaleryd, ekonomichef på Naturvårdsverket.
Myndigheten har fått många frågor, framför allt om hur man ansöker rent praktiskt. En hel del frågor rör också vilka fordon som omfattas.
– Det är sådana som kan vara lite i gränslandet, till exempel om man får bygga på sin cykel.
Håkan Svaleryd påpekar att det är viktigt att cykeln är EU-godkänd. Annars gäller inte bidraget.
– Man ska vända sig till sin cykelhandlare så man köper rätt typ av cykel. Ett krav är att man har CE-märkning som är en godkännandemärkning i EU, och nästan alla cyklar har det. Det är lite sådana saker man ska ha koll på. Men går man bara till en seriös cykelhandlare så kan de hjälpa en att hitta rätt cykel.
Naturvårdsverket uppdaterar kontinuerligt sin hemsida med frågor och svar om bidraget. Där finns bland annat information om vem som har rätt till bidraget och vilka fordon det gäller för. Håkan Svaleryd räknar med att det dyker upp fler frågor i takt med att människor börjar lämna in ansökningar.
– Vi förstår att många har frågor och vi försöker uppdatera vår hemsida hela tiden. Det är också ett generellt råd, att titta på den. Karl Grauers