På 60-talet hette det ”Om kriget kommer” i informationen till medborgarna. Men 2021 är läget nytt. Titeln på Försvarsmaktens serie är glasklar: ”När kriget kommer”. Johan Landeström, marknadschef på Försvarsmakten, säger dock att det inte är frågan om alarmism.
– Jag tycker inte det. Den är saklig gällande allt som kan hända, säger Johan Landeström.
Han förklarar att titeln används med betydelsen om kriget kommer.
– Det är ett allvarligt ämne och vi vill spetsa till det. Samt särskilja den från serien ”Om kriget kommer” 2017, som handlar om kalla kriget-tiden.
”Inte alarmistiskt”
Landeström säger att det viktigaste är att innehållet inte är alarmistiskt, utan realistiskt.
– Man ska inte förstora ordvalet. Det här är en saklig framställning med tre viktiga frågor. En är att förändringar i omvärlden kan skapa nya konfliktytor. Den andra är hur ett krig byggs upp, många har en gammal syn på det som bygger på invasion. Den tredje är hur ny teknik förändrar konflikter.
”Det är en totalförsvarsfråga”, förklarar Landeström.
– Det militära är en sak, det civila en annan. Finns det ingen vilja i Sverige finns det inget försvar. Vi går in på varför vi ska försvara Sverige.
Ska man se det här som information eller en reklamfilm för det militära?
– Reklamfilm? Reklam är det inte. Det finns en förlegad bild av vad vi gör och en låg kunskap om hur framtida konflikter kan se ut. I vårt uppdrag ingår att informera för det är viktigt att människor har en bra bild av det vi gör. Särskilt nu när vi får ökade anslag. Skattebetalarna måste förstå var pengarna går.
”När kriget kommer” är på fem avsnitt och hade premiär förra veckan på Youtube, där Försvarsmakten har 78 300 prenumeranter. Avsnitt ett har setts 90 000 gånger.
Försvarsbudgeten ska höjas med fem miljarder per år 2022-2025. Det gör att den landar på 84 miljarder kronor per år.