Inrikes.

2017-05-11 13:22
Lina Yafi, spårvagnsförare och klubbordförande i Lokalbaneklubben / Natalia Espinoza, tågvärd och styrelseledamot i Seko pendelklubben. Bilder: Privata / Anders Wiklund/TT
Lina Yafi, spårvagnsförare och klubbordförande i Lokalbaneklubben / Natalia Espinoza, tågvärd och styrelseledamot i Seko pendelklubben.

Fler försök att kartlägga fackanslutna: ”De frågade efter medlemslistor”

Läget blir allt mer infekterat i Seko-konflikten. Nu vittnar fler fackklubbar om att arbetsgivarna försöker kartlägga medlemmar på olika sätt.

I veckan avslöjade Dagens ETC att arbetsgivarorganisationen Almega uppmanar till kartläggning av fackmedlemmar inför den övertidsblockad och strejk som Seko varslat om. Flera fackklubbar vittnar nu om kartläggningsförsök från arbetsgivarna.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

MTR som kör Stockholms pendeltåg och tunnelbana ber de anställda att uppge om de tillhör Seko eller ST-facket. Det senare är inte uttaget i konflikt och omfattas därför inte av varslets första steg om övertids- och mertidsblockad som utlöses i morgon om parterna inte kommer överens. 

– De säger att de vill veta vilka som inte berörs av konflikten så de inte felaktigt anvisar Seko-medlemmar övertid, säger Natalia Espinoza, tågvärd och styrelseledamot i Seko pendelklubben. 

Ingen skyldighet att uppge

MTR har däremot inte informerat om att de anställda inte har någon som helst skyldighet att uppge ens om de är med i facket. 

– Vi gick ut på en gång i våra kanaler och sa att ingen behöver säga vilket fackförbund man tillhör utan det är något som endast berör en själv, säger Natalia Espinoza. 

Maria Kronlind, HR-chef i MT Nordic, bekräftar att det förekommit information på företagets intranät om att lokala chefer kan komma att kontakta medarbetare för att förhöra sig om deras klubbtillhörighet. 

– Våra ledare har ringt upp och lämnat information till medarbetare om vad varslet innebär. Ett skäl är också att säkerställa att vi inte bryter mot regelverket. Till exempel att om man har planerad övertid så får man inte ta det passet om man är medlem i Seko, säger Maria Kronlind. 

Men i informationen på intranätet, har ni informerat om att man inte har någon som helst skyldighet att uppge om man tillhör ett fackförbund?

– Jag har den inte framför mig just nu men det enda vi säger är att vi kommer att fråga om det. Vi har inte skrivit att man har skyldighet att uppge det. 

Påtryckningar från Arriva

Påtryckningar har förekommit även på Arriva som kör Stockholms tvärbana och där anställda tillhör både Seko och ST. 

– Vi har fått en förfrågan från vår chef lokalt om vi kan lämna ut listorna för Sekomedlemmar, dels med hänvisning till konflikten och dels att det handlar om lönerevisionen. Vi har sagt bestämt nej och sedan har de inte försökt mer, säger Lina Yafi, spårvagnsförare och klubbordförande i Lokalbaneklubben. 

Arrivas kommunikationschef Christer Ekelund säger att det är ”oacceptabelt” om lokala chefer frågar efter fackförbundstillhörighet i kartläggningssyfte. Han menar dock att det inte behöver vara orsaken utan att det kan handla om att företaget vill kunna planera sitt arbete.

– Ett skäl kan vara för att kunna kommunicera med de anställda och ge rätt information.

”Enkel fråga”

Sussanne Lundberg är enhetschef för Arbetsrätt på LO-TCO Rättsskydd AB. Hon slår fast ingen behöver uppge fackförbundstillhörighet. 

– Det är en enkel fråga, det behöver de inte. De har ingen skyldighet att göra det. 

Anställda som är med i ett annat fackförbund än Seko ska heller inte utföra något arbete som omfattas av övertidsblockaden. 

– Utgångspunkten är att de ska förhålla sig neutrala och inte utföra något blockerat arbete. De ska utföra sitt arbete och inget annat, säger Sussanne Lundberg.

Det betyder att ST-anslutna på de arbetsplatser där Seko varslat om konflikt har rätt att säga nej om de exempelvis blir beordrade övertid som egentligen skulle utförts av en Seko-medlem. 

– De ska åberopa neutralitet och säga att de inte vill göra det. Om de anser att de blir beordrade att göra blockerat arbete ska de kontakta ST som får se till att ta itu med det direkt, säger Sussanne Lundberg.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Sekos strejkvarsel 

4 maj varslade Seko om konflikt för medlemmarna på spårtrafikområdet sedan förhandlingarna med arbetsgivarorganisationen Almega strandat. 8 maj varslades om konflikt på järnvägsområdet. 

Fack och arbetsgivare kan inte komma överens om en särskild låglönesatsning för anställda som tjänar under 24 000 kronor i månaden.

Seko kräver extra pengar utöver det så kallade märket om löneökningar på 6,5 procent som satts av industrins parter. Almega säger nej trots att en särskild låglönesatsning utöver de 6,5 procenten ingår i just industrins avtal.

Sekos båda varsel är indelade i tre steg där olika personalgrupper först tas ut i övertidsblockad och sedan strejk. Konflikt för spårvägsområdet träder den i kraft 12 maj. För järnvägsområdet 17 maj.