Hittills i år har 38 personer dött till följd av en olycka på jobbet, vilket Dagens ETC tidigare berättat. Antalet kvinnor som avlidit har ökat kraftigt i år jämfört med tidigare. Statistiken visar att ett av de farligaste ställena att befinna sig på är i bilen, på väg i tjänsten. Tre kvinnor och fem män har dött i trafikolyckor i tjänsten i år. I oktober krockade en kvinna som arbetade som vårdbiträde i hemtjänsten med bilen och avled. Vad som hände i just det fallet är inte känt, men Kommunals vice ordförande Barbro Andersson säger att fackförbundet får in många vittnesmål från personal i hemtjänsten som känner sig stressade och pressade.
– Det är fruktansvärt att det är så här. Att minutstyrningen och kostnadspressen, att man bemannar efter budget och inte efter behov, även syns i den här statistiken. Det är väldigt oroväckande och allvarligt, säger hon.
Orsaken till stressen i hemtjänsten är minutstyrda scheman som inte har hänsyn till väglag eller var parkeringsplatser ligger, eller hur brukarna mår, säger hon.
– Att man känner sig jagad hela tiden kanske också gör att man inte är den bästa i trafiken. Den kroniska underbemanningen som dykt upp den senaste tiden gör också att man kanske jobbar längre arbetspass än vad som är lämpligt. Om det fattas vikarier så får jag fortsätta jobba på kvällen och kanske stressa i trafiken, säger Barbro Andersson.
Inte tid att skrapa rutor
För att få bort olyckorna tycker Kommunal att det är viktigt att skyddsombud får vara med när bilar upphandlas, så att de håller standarden för det de ska användas till.
– Det måste också finnas tid i schemat för att skrapa rutor och fylla på bensin. Dessutom krävs ett systematiskt arbetsmiljöarbete där man identifierar riskerna, förebygger och även gör planer för hur man ska agera om någonting händer, säger Barbro Andersson.
2019 påbörjade regeringen en särskild satsning för en nollvision mot att någon skulle dö av sitt arbete. Den pekar ut vägtrafikolyckor som ett särskilt fokusområde. Åren därpå gjorde fackförbundet Transport en analys av läget, som visade att olyckor på vägarna inte är det största riskmomentet för just deras medlemmar. Istället är det lastning och lossning som är den största faran. Enligt Gustaf Järsberg, central arbetsmiljösamordnare på Transport beror det på ekonomisk press, stress och oklar ansvarsfördelning.
– Det vi kom fram till är i princip att det går för fort. Det råder strikt föraransvar i Sverige så om jag tar gods på min bil bär jag ansvaret för det. Egentligen ska jag då ha tid och möjlighet att dubbelkolla lasten, men det hinns inte med eller ligger på upphandling. Det finns flera led i beslutsgången som gör att man inte har koll helt enkelt, och så släpper en betongvägg, säger han.