Arbetsvärldens granskning visar att antalet annonser från gigföretag, som Foodora och Tipptapp, under 2019 uppgick till 184 stycken från elva företag, som annonserade ut erbjudanden om sammanlagt 3 498 arbetstillfällen. Det är en kraftig ökning från tidigare år.
Bakgrunden till Arbetsförmedlingens policy om att inte tillåta annonser för gigjobb på myndighetens sajt Platsbanken är enligt Bengt Wiktorén, chef för Arbetsförmedlingens enhet Digitala tjänster för arbetsgivare, att de inte anses leda till ”varaktig försörjning”, och inte heller eftersträva FN:s hållbarhetsmål om anständiga arbetsvillkor.
– Många av plattformsföretagen uttrycker dessutom att det inte är ett jobb att försörja sig på, utan ett jobb att tjäna extra pengar på, säger han till Arbetsvärlden.
Något han tycker rimmar illa med att myndighetens handläggare dagligen anvisar arbetssökande till arbetstillfällen på Platsbanken, vilket innebär att de arbetssökande måste söka dessa för att inte förlora sin arbetslöshetsersättning.
”Oseriösa företag”
För att förhindra gigföretagen från att annonsera på Platsbanken finns villkor om vilka anställningsformer som är tillåtna där, förtydligar Bengt Wiktorén.
– Gigjobben motsvarar inte någon av de formerna. Dessutom så krävs det att du godkänner våra annonsvillkor när du skaffar ett konto i Platsbanken. Men det är klart att det går att lägga ut gigjobb, om du är oseriös och ljuger.
För att Arbetsförmedlingen ska upptäcka oseriösa annonser krävs det dock att de får in tips, poängterar han.
– Vi har maskininläsning som granskar innehållet i annonserna, men det handlar i huvudsak om att fånga upp att man inte bryter mot diskrimineringsgrunderna. Sedan är det så att vi är beroende av att vi får tips på om någon som läst en annons och reagerat negativt, säger Bengt Wiktorén till Arbetsvärlden.