I fredags presenterade EU-kommissionen sina nya regler för statsstöd under coronakrisen. Hittills har kommissionen godkänt över 1 900 miljarder euro i olika stödpaket i medlemsländerna, rapporterar nyhetssajten Euractiv.
De nya reglerna ska enligt EU:s kommissionär för konkurrensfrågor Margrethe Vestager, inkludera förbud mot utdelningar och bonusar till företagsledningar som erhåller stöd. Däremot finns inga klimatkrav, enbart en plikt att redovisa hur medlen eventuellt används för grön omställning.
Hittills har det varit skralt med gröna motkrav när det gäller stödpaketen. Enligt en kartläggning av miljöorganisationerna Greenpeace, Transport & Environment och Carbon Market Watch saknas nästan helt klimatkrav för de stöd som ges till flygindustrin.
– Vi tycker att det är dags att politikerna kliver fram nu när möjligheten ges, säger Andrew Murphy vid Transport & Environment till nyhetsportalen Altinget.
Inga miljökrav i Sverige
I Sverige har inga miljökrav kopplats till de kreditgarantier som beviljats SAS och flygbranschen. Samtidigt pågår debatten om kommande stöd. Undantaget i Europa är hittills Frankrike, som ställt vissa klimatkrav för sitt stöd till Air France. Förhandlingar om liknande krav pågår också i Nederländerna och Österrike.
I Tyskland har landets miljöminister Svenja Schulze däremot avfärdat tanken om miljökrav, med motiveringen att grön omställning är en fråga för kommande stimulanspaket, inte räddningspaket under den akuta krisen. Den politiska dragkampen om stimulanspaketen pågår parallellt. EU-kommissionen förväntas presentera sitt förslag om ett omfattande återuppbyggnadsprogram under slutet av maj.